Cikkek

Köztulajdonú cégek korábban soha nem finanszíroztak közvetlenül politikai kommunikációt

 

A szellős magyar párt- és kampányfinanszírozási viszonyok közt az állami cégek mindig fontos, de eddig csak közvetett szerepet játszottak a mindenkori kormánypártoknak kedves politikai üzenetek megjelenítésében. Most viszont minden jel arra mutat, hogy az MVM-mel az Orbán-kormány közvetlenül finanszíroztathat közpénzből nyílt politikai kommunikációt. Nyilván nem azért, mert a kormányközeli magánvállalkozók ne tudnának bármikor összedobni a CÖF-nek félmilliárdot, hanem inkább azért, mert ha valami közpénzből is mehet, akkor ezt miért ne tennék meg.

Előzmények

Titkolták, de kiderítettük: tavaly 508 millió forinttal szponzorálta az MVM a kormánypárti álcivil CÖF-öt

CÖF-Akadémia Georg Spöttlével az utolsókat belénk rúgó balliberális világról

Eurábiát csinálnak a Sorosok és Rotschildok – Beépültem a CÖF-be, II. rész

Békemenet, CÖF, CÖKA, Pestisrácok – mi fán terem, kinek szolgál a magyar gongó?

Éljen a megbonthatatlan magyar-szovjet barátság! Így számolt le Putyin elnök a külföldi ügynökszervezetekkel

Köszönjük nektek, hogy az szja 1%-os felajánlások terén ismét legyőztük az agyontámogatott kormánycivileket

Arra senki fel se kapja már a fejét, ha a legnagyobb állami tulajdonú cégek választási kampányidőszak előtt felpörgetik a hirdetési kampányaikat a kormánybarát felületeken. Az adott cég üzleti érdekeivel indokolhatatlan média- és hirdetésvásárlás is akkor volt talán utoljára hírértékű, amikor Torgyán József minisztériumának a lakosság felé semmiféle szolgáltatást nem végző cégei hirdettek lassan két évtizede az akkor Torgyán doktor elnöksége alatt álló Fradi hirdetőtábláin.

Ugyanígy bevett gyakorlat az is, hogy az állami cégek (köztük az elmúlt években százmilliárdos játékosként az MVM-Szerencsejáték Zrt.-Magyar Posta triászt ezen a területen leköröző Magyar Nemzeti Bank) „társadalmi felelősségvállalási programjaiban” első látásra is könnyű azonosítani a kormányzati holdudvar aktívan politizáló szereplőit.

Egy határt azonban a köztulajdonú cégek eddig sohasem léptek át: nem finanszíroztak közvetlenül politikai kommunikációt.

Ennek a visszafogottságnak, úgy tűnik, mára vége. A HVG április végi értesüléseit visszaigazoló tegnapi MVM-válasz  ugyanis egyértelművé teszi, hogy a Civil Összefogás Fórum (CÖF), pontosabban az annak szervezeti hátterét adó Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány (CÖKA) 508 millió forintot kapott tavaly egy 2017. november végéig szóló támogatási szerződés keretében az MVM-től.

A CÖKA friss „tisztázó”, valójában inkább csak további kérdéseket felvető közleménye szerint ugyanakkor az összeg 400 millióra nettósodott 27% áfafizetési kötelezettség mellett. Már ezt sem értjük, ugyanis az MVM egyértelműen támogatásról beszélt, ami csak közhasznú szervezetnek nyújtott adomány lehet, hiszen még arról is nyilatkoztak, hogy ez 101,6 millió forinttal csökkentette az adóalapjukat.

Ehhez képest lehetetlennek látszik, hogy a támogatás ellenérték fejében adott juttatás legyen, így áfát kelljen utána fizetni.

Az viszont kiderül a közleményből, hogy az összeget a szervezet még részben sem költötte el, és azt „2017-ben civil missziójára fordítja”. Az azonban valamiért kimaradt a közleményből, hogy a támogatást a két fél közötti támogatási szerződés alapján pontosan mire kell fordítania a CÖF-nek, ugyanakkor a közlemény ír a „civil misszió” mibenlétéről:

„Civil missziónkat az alábbiakban foglaljuk össze:

1./ A népfelség elvére alapozott civilitika tudományágának kidolgozása, az alapok megteremtése, minél több szellemi honvédő közreműködésének elérésével bel- és külföldön egyaránt.

2./ A civil közösségek érdekében reklámmal, hirdetésekkel hívjuk fel a figyelmet a személyi jövedelemadó 1%-nak lehetséges adományozására az önkéntes munkát végző egyesületek és közhasznú szervezetek támogatása érdekében.

3./ A gyermekek egészséges táplálkozásáért szakmai csapatunkkal megalkottuk és országosan ismeretterjesztéssel népszerűsítjük a táplálkozásbiológiailag korszerű komplettált ételek technológiáját, felajánljuk a gyermekélelmezési konyhák szakácsainak képzését, pontos új ételkreációk receptúráit gyakorlatban is bemutatjuk, illetőleg átadjuk.

4./ A vidéki önkormányzati konyhák második műszakjának beindítására ösztönzünk. A rövid élelmiszerlánc előnyeit bemutatva segítjük a kis- és családi vállalkozások alapítását és stratégiai szerződéseinkkel az általuk létrehozott termékek értékesítését.”

Ebbe azért, főleg az 1. pont szerinti népfelséges-szellemi honvédelmes megalapozásba még mindig elég sok minden beleférhet, pláne hogy a legvégén járó 1%-os, érzékelhető médiamegjelenést nem eredményező kampányra bizonyosan nem verhetett el nagyobb összeget idén a CÖF, a két konyhás céljuk pedig ebben a formában szintén nem látszik különösebben költségigényesnek.

Márpedig az MVM támogatása nagyon sok pénz. Különösen a CÖF-CÖKA eddigi költségvetéséhez mérten az, hiszen az az alábbiak szerint alakult:

 

 

A 2011-2015 közötti bevételei és azok megoszlása a nyilvános beszámolókból származik, ám mivel – a civiltörvény kifejezett, minden gazdálkodó szervezet által nyújtott támogatás esetén az adott támogatási program azonosítására vonatkozó szabálya ellenére – a beszámolók a 2011-es indulás éve kivételével nem részletezik, hogy kitől mekkora támogatás érkezett, itt nem tudjuk, hogy kik voltak a támogatók.

Az egyetlen ismert támogató a beszámolókkal már lezárt időszakokból a Fidesz pártalapítványa, a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány (SZPMA), de az ő támogatásaik sem a CÖF-től, hanem a pártalapítványoknak küldött korábbi adatigényléseink alapján ismertek.

2016-ról részletes adatok a tavalyi beszámoló hónap végi közzétételekor várhatóak, azonban a hivatkozott CÖF-közlemény („a gazdálkodásunkat figyelő türelmetlenek” kedvéért, ezúton köszönjük) annyit már tartalmaz, hogy az összes, ezek szerint az MVM-pénzt még nem tartalmazó költése a szervezetnek 51 millió forint volt tavaly.

Azaz az idén felhasználandó MVM-es támogatás az előző két év együttes teljes CÖF-CÖKA-költségvetésének négyszerese, de inkább ötszöröse.

Már a ma ismert adatok alapján is egyértelmű ugyanakkor, hogy a CÖF „békeidőbeli” alaptevékenységét (honlap, fórumok, nyilvános rendezvények, külkapcsolatok) elsősorban az SZPMA rendszeres támogatása fedezi. Ezt elősegíti, hogy a szervezetnek – ahogy erre gyakran maga is hivatkozik – lényegében nincsenek állandó személyi kiadásai, vezetői és tagjai ebben a minőségükben a szervezettől semmilyen juttatást nem kapnak.

Százmilliós nagyságrendbe ennek megfelelően 2015-ig csak azokban az években, a 2014-es választás hosszú kampányának idején ugrott a költségvetés, amikor a CÖF nagyléptékű „ismeretterjesztő” tevékenységet végzett.

Ezek voltak az emlékezetes bohócos plakátok, amelyeket nekünk nem is kell igazából politikai kampánynak minősíteni, hiszen megteszi ezt maga a 2013-as beszámoló a fenti képen szereplő részében. A kulcsmozzanat talán az, hogy ezt a munkát maga is alaptevékenységen kívülinek tekinti a szervezet, és nyíltan beszél „nekünk meghatározott” célokról, amelyek természetesen elkülöníthetetlenek a Fidesz kampánykommunikációs céljaitól.

 

cof20132

 

Így aztán, mivel nincs nyoma annak, hogy az MVM százmillióit a CÖF eddig bármilyen, a napi működésen túli óriásprojektre elkezdte volna költeni, sajnos esélyes, hogy az eddig is pártalapítvány által finanszírozott, a 2014-es választási kampányban aktívan részt vevő szervezet az MVM-től is arra kapott támogatást, amit eddig is „a civil kurázsi eszközével” végzett: a Fidesz és a kormány kommunikációs támogatására.

Azaz nagyjából ugyanarra, mint amit a Simicska-Vona-Botka-Soros plakátokkal jelenleg a Fidelitas végez – nagyon helyesen nem közpénzből, hanem a Fidesz pártköltségvetéséből.

Az első reakciónk a HVG akkor még meg nem erősített információi alapján egyébként az volt, hogy az összeg tekintetében nagyságrendi tévedés lehet. Most, hogy tudjuk, hogy nem volt ilyen, természetesen mindkét felet megkerestük a támogatás konkrét célját firtató adatigénylésekkel. A felek és a magyar pártrendszer érdekében is csak remélni tudjuk, hogy valami teljesen ártatlan, a már szemlátomást zajló választási kampányt nem érintő célra, mondjuk a két, CÖF által hivatkozott étkeztetési célkitűzés megvalósítására fordítható csak dokumentáltan a támogatás.

Erre azonban, lássuk be, kisebb az esély, mint egy nyári vagy őszi bohócos plakátkampányra.

Sepsi Tibor

Megosztás