Amit az előző nyolc esztendőben is megtettünk, a most sem lesz másképp: az Autó Pult rövidesen megválasztja a 2018-as év autóit. Persze sokan sokféleképpen nekiláttak már ennek a feladatnak, de csapatunk a hagyományoknak megfelelően kissé máshogy helyezi el a mércét: a központba az autóipari kategóriák helyett a fogyasztói igények kerülnek.

Törzsolvasóink minden bizonnyal ismerik szép hosszú múltra visszatekintő, igencsak alapos választási rendszerünket, ami idén sem változik, a szabályrendszerek pedig teljesen megfelelnek a korábbi éveknek, kivéve az árkategóriákat, amelyeken tavaly picit emeltünk, idén viszont a tavalyi 'számokkal' dolgozunk tovább. Következzen egy kis emlékeztető, összefoglaló.

Rövidesen díjazzuk 2018 legjobb autóit

A legfrissebb modellek között dúló csatát persze nem véres kardokkal, hanem észérvekkel vívjuk majd, hogy megmutassuk, mely típusok bizonyulnak az idei év legjobb választásának. Nem holmi divathóbort az, amit követni szeretnénk, hanem sokkal inkább egy saját, letisztultabb, professzionális rendszert alkottunk arra, hogy jutalmazzuk az autógyártók fogyasztókért – vagyis Önökért – tett törekvéseit.

A kulcsszó tehát a vásárló, aki a legtöbb esetben nem minden nap költi el megspórolt millióit új autóra, vagyis kiemelten fontos döntést hoz a vásárlással. Éppen ezért nem az autóipar hagyományos csoportosítása szerint, mint inkább a fogyasztói igények alapján hirdetünk majd kategóriánként győzteseket, továbbá képzeletbeli dobogósokat.

Az Autó Pult csapata a megszokott pontossággal, alapossággal és precizitással lát neki a feladatnak, amely egyben roppant izgalmas is, hiszen számos modell előnyeit/hátrányait feltárva és áttanulmányozva, illetve összehasonlítva kell meghoznunk a döntést minden egyes kategóriában. Habár 'maroknyi legénységünk' első olvasatra kicsinynek tűnhet, bizton állíthatjuk, hogy az óévben megjelent újdonságok jelentős hányadát sikerült mindenkinek kipróbálnia/tesztelésnek alávetnie, így temérdek tapasztalattal vágunk bele a válogatásba.

Egyik kategóriában sem unatkoztak a gyártók 2018-ban

Nem árt készültségben állni, ugyanis hosszas elemzésekbe, illetve kollegális, baráti vitákba kezdünk, és hamarosan kiderül, hogy mely modellek lesznek az Autó Pult Év Autói. Ehhez természetesen a legfontosabbra, az Önök – fogyasztók, vásárlók, és mindennapi használók – véleményére is szükségünk lesz, az egyes kategóriák általunk kiválasztott győztesei közül ugyanis Önök fogják eldönteni, hogy melyik autó nyerje el a legfontosabb kitüntetést, az Autó Pult Közönségdíjat.

A kategóriák felosztásánál az autóvásárlók legfontosabb preferenciáit helyeztük középpontba, vagyis az élmény, a praktikum, a sportosság és a költségek négydimenziós mátrixában kalandozunk, persze számos egyéb tényezőt is figyelembe véve. A végeredményben talán az élménydús autók kategóriája válthatja majd ki a legtöbb csodálkozást, de ha jobban átgondoljuk, teljesen logikus a felosztás.

Rengeteg autó van idén is versenyben

Elvégre sportautót is két okból kifolyólag lehet vásárolni: van, aki gyors szeretne lenni és a tizedmásodpercekért vívott izzadságos munkában leli örömét, de van, aki inkább az élményre, a vég nélkül mosolygásra utazik. Na de hogyan kerülhet be az élményautók kategóriájába mondjuk egy kényelemre hangolt kabrió, egy nyugodt túrakupé, vagy akár egy terepjáró?

Akár hiszik, akár nem: könnyedén, ugyanis az élmény – saját olvasatunkban – olyan állapot, amelyhez pozitív érzések társulnak, melyekre aztán akár egy egész életen át szívesen emlékezünk. Mert a nyugodt eleganciát, a formák szépségét és az utazás komfortját ugyanúgy lehet élvezni, mint ahogy a lágy szellőt, amely a lemenő nap fényében cirógatja arcunkat egy kabrió volánja mögött. Jegyezzük hát meg: az élményautó nem sportautó, a különbözőségre, és a félreértések elkerülésére pedig az élménydús jelző is utal.

Nem lesz idén sem könnyű dolgunk 2018 legjobb autóit keresve...

Ezek alapján az egyes kategóriák a következők, természetesen bármiféle fontossági sorrend nélkül:

1; Élménydús autók 10 millió forint alatt

2; Élménydús autók 10 millió forint felett

3; Sportautók – nyitott (ár)kategória, ahová a vérbeli sportolásra született modelleket soroljuk; a jó versenypályás teljesítőképesség alapfeltétel.

4; Családi autók 6 millió forintig – hazai viszonylatban egy megfizethető kategória, ahol már nem igazán kell kompromisszumokat kötnünk a família problémamentes utaztatásához.

Szemfüles (törzs)olvasóink észlelhetnek egy kis eltérést a korábbi (2010-2016) évekhez képest, de a szóban forgó változtatást nem most, hanem még tavaly (tehát a 2017-es választás során) eszközöltük azon egyszerű okból kifolyólag, hogy folyamatosan drágulnak az autók (aminek oka a gyengülő forint mellett az egyre szigorodó szabályozásokban keresendő, ami bonyolultabb technológiákat, így pedig magasabb tervezési és gyártási költséget jelen, továbbá a felszereltség is folyamatosan bővül). Ennek megfelelően az 'elérhető családi autók' korábban 5,5 millió forintban meghatározott árplafonját 6 millió forintra emeltük. Nem mellesleg – és nem meglepő módon – az újautó-eladások tekintetében ez a kategória a legfontosabb, illetve legrelevánsabb mind a magán, mind pedig a céges vásárlók számára is hazánkban.

A 2018-as év is nagyon fontos újdonságokat hozott

5; Családi autók 6 millió forint felett – ez magától értetődő; nagyon szoros küzdelemre számíthatunk.

Mivel az elérhetőbb családi autók szegmensének árhatárát 5,5-ről 6 millió forintra emeltük, így itt is feljebb ugrott fél millió forinttal a(z alsó) plafon, felülről viszont továbbra is nyitott maradt, bár azért igyekszünk elsősorban nem az 50+ milliós luxuscsodákat kiválasztani a családi szegmensben...

6; Az év vétele – itt a legjobb ár/érték arányú új modelleket keressük.

Mi 9+1 kategóriában díjazunk – igazságosan nem lehet másképp...

7; „High-tech” innováció különdíj – ebben a kategóriában azt a modellt díjazzuk, amely a legtöbb technikai érdekességgel, újdonsággal szolgál.

8; „Zöld” innováció különdíj – a rendelkezésre álló erőforrások kihasználása kulcsfontosságú, így különdíjjal illetjük azt a szériagyártású újdonságot, amely az adott évben a legtöbbet tette egy tisztább jövőért, természetesen racionális és anyagi szempontokat is figyelembe véve.

9; Modellpaletta különdíj – a legerősebb modellpalettáért járó elismerés, melyet azon autógyártó kap, amely modelljeinek tudása alapján a legjobb átlagot nyújtja.

10; Autó Pult Közönségdíj – a legnagyobb elismerés, maguktól a fogyasztóktól: a győztesek győztesei.

Nálunk minden jó autó jó eséllyel indul a díjakért

És végül néhány alapelv. Mivel a választás a naptári év alapján, évente történik, ezért a választáson csak az aktuális évben a piacon megjelent modellek vehetnek részt. Itt nem leszünk szigorúak; hogy mindenkinek megadjuk az esélyt, néhány hét nem lesz döntő tényező, valamint egy-egy modell különkiadása, illetve nyilván frissítése is labdába rúghat – persze csak ha képességei indokolják a jutalmazást. Fontos adalék továbbá, hogy csak Magyarországon (a sportautók és a zöld autók szegmensében Európában) forgalmazott autó vehet részt a versenyen.

Rövidesen kiderülnek, hogy szerintünk melyek 2018 legjobb autós újdonságai

Mivel az egyes típusok felszereltségei között komoly különbségek adódhatnak, ezért az árak meghatározásánál igyekeztünk az Autó Pult normafelszereltséget vesszük figyelembe. Néhány százezer forint ide-oda még belefér, de nagyobb összegekkel már szigorúak vagyunk, tekintettel arra, hogy különösen árérzékeny a piac. Mindehhez az is hozzátartozik, hogy a motorváltozat is fontos szerepet játszik a választásnál, hiszen egy-egy erőforrás vízválasztó lehet az autó képességeinek tekintetében. Kategóriánként három, holtverseny esetén négy díjazottat nevezünk meg.

Az izgalom tehát hamarosan tetőfokára hág, hiszen rövidesen kiderül, hogy ki állhat fel az Autó Pult immár kilencedik Év Autója választásának pódiumaira. Persze addig sem tesszük le a lantot és a 2018-as Autó Pult Év Autói választás képzeletbeli díjkiosztójáig számos érdekes anyaggal, illetve teszttel jelentkezünk, érdemes lesz hát velünk tartani az idei év utolsó két hetében – így az ünnepek között/után – is, hogy az új évről ne is beszéljünk!