Pontosan négy hónapja számoltunk be Olvasóinknak arról, hogy az egyik legnemesebb brit autógyártó manufaktúra, a 106 éves múlttal büszkélkedő Aston Martin megérkezik hazánkba, mégpedig nem is akármilyen háttérrel: a 30 éves Gablini cégcsoport nyerte el a kizárólagos importőri jogot – a részletekről bővebben korábbi cikkünkben, ide kattintva olvashatnak.

A nagy bejelentés óta már eltelt négy hónap, amely idő alatt sem a Gablini lelkes csapata, sem pedig az Aston Martin nem unatkozott: a hazaiak gőzerővel dolgoznak a kapuit a tervek szerint 2020 májusában megnyitó budapesti (XV. kerület, Gablini M3 központ) Aston Martin autószalonon, valamint az elengedhetetlen háttérfeladatok megoldásán, miközben a brit központ a jövőbeli modellpalettával foglalatoskodik, annak érdekében, hogy sikerüljön megvalósítani a nagyravágyó terveket az eladott autókat illetően.

A világpremier után alig két héttel Budapesten, a Gablini M3 központban is lerántották a leplet az Aston Martin első SUV modelljéről, a gyönyörű DBX-ről – galéria

Ebben kulcsfontosságú szerepet kap az Aston Martin történelmének első SUV modellje, a DBX névre keresztelt luxus-sport szabadidőmodell, amelyről november végén, alig két hete hullt le a lepel – érdekes módon Pekingben. Nem kérdés, hogy a DBX kasszasiker lesz és azt sem nehéz megjósolni, hogy a gyártó az új DBX-ből minden bizonnyal (jóval?) többet fog eladni, mint összes többi modelljéből – sportautójából – együttvéve.

Ez különösen igaz lehet a hazai számokra, ám a Gablini csapata egyelőre semmit nem mert mondani a várt, illetve elvárt darabszámokról. Úgy nyilatkoztak az illetékesek, hogy annyira új szegmensről van szó, hogy még tippelni sem lehet, de természetesen bizakodóak, hiszen a potenciális vásárlók száma nagy és nem csak hazánkból, hanem a szomszédos országokból is számítanak ügyfelekre.

A dögös keret nélküli ablakok egy SUV-ról sem hiányozhatnak az Aston Martinnál – galéria

Jó hír, hogy nem kellett előzetesen kvótát foglalni: az Aston Martin igazságos versenyt ‘hirdetett’, ami annyit jelent, hogy az adott országtól teljesen függetlenül a kiszállításokat európai rendelési sorrendben fogja teljesíteni, tehát (elvileg) abszolút nem kerül előnybe mondjuk egy neves, régóta működő osztrák vagy német Aston Martin díler a budapestivel szemben.

Tekintettel arra, hogy még körülbelül fél év van hátra a szalonmegnyitóig, nem meglepő, hogy gőzerővel folynak az építkezések, ám ez nem tántorította el a Gablini csapatát attól, hogy meginvitálják hazánkba, központi M3 telephelyükre az Aston Martin európai képviselőit, akik nem érkeztek üres kézzel: a világpremier után két héttel hoztak magukkal egy gyönyörű DBX-et, amit ma reggel a sajtó néhány képviselője megcsodálhatott – mi is ott voltunk.

A formatervezők zseniális munkát végeztek, hihetetlen érzékkel mentették át az Aston Martin sportautók stílusjegyeit a DBX-re – galéria

El sem tudják képzelni, mekkora szó egy ennyire új autót a világpremier után két héttel hazánkba elhozni és ez egyben óriási megtiszteltetés a márka részéről, hogy lehetővé tette ezt az eseményt a hazai importőr számára. Az autó még abszolút előszériás: annak ellenére, hogy már júniusban megkezdődött a DBX gyártása (fontos, hogy nem sorozatgyártása) a kimondottan a DBX számára felállított új Aston Martin üzemben, még csak az élőszériás produkció folyik.

A hazánkba elhozott gyönyörű bordó példány különben a 69. legyártott DBX. A részletmegoldások tehát még nem véglegesek, de nem volt olyan érzésünk, mintha koncepció lenne: a karosszéria és a beltér abszolút befejezett és a modell teljesen üzemképes. Persze a V8-as, AMG-től származó motort is megcsodálhattuk a motorháztető alatt; a 4-literes, V8-as bitturbós egység 550 lóerős, de később elérhető lesz egy 600 lóerőnél is izmosabb V12-es, biturbós, saját fejlesztésű Aston Martin szív is.

A kecses és szériában 22 colos (!) kerekek mögül brutális méretű Brembo fékek kacsintanak ránk – Aston Martin DBX galéria

A formákról és a dizájnról nem lehet objektíven nyilatkozni, ám ennek ellenére ki merjük jelenteni, hogy az ún. ‘high-end’ luxusgyártók közül az Aston Martinnak sikerült klasszikus formajegyeit leginkább átültetni egy SUV modellre: sem a Porsche, sem a Bentley, sem a Lamborghini, sem pedig a Rolls-Royce nem tudta ilyen ügyesen átmenteni sport-, illetve luxusautóinak jellegzetes megoldásait, formajegyeit egy SUV-ra.

A DBX hihetetlenül jól néz ki élőben (is), az autó minden apró porcikája egy iparművészeti remekmű: a (széria) 22 colos kerekek, a lökhárítók, a lámpák, a légterelők, a kacsafarok, a keret nélküli ablakok – az összkép egyszerűen pazar. Az Aston Martin logója is egy igazi ékszer, mégpedig szó szerint: egy birminghami ékszerész vállalat gyártja a márka számára már a kezdetek óta az Aston Martin emblémákat, természetesen kézi munkával.

Valahogy így illik kinéznie egy több, mint 70 millió forintos SUV utasterének... – galéria

Nem meglepő módon az utasteret is míves kidolgozás jellemzi, a felhasznált anyagokról pedig szintén szuperlatívuszokban lehet beszélni. A rendezvényen a központból idelátogató illetékesek elmondták például, hogy olyan marhák válogatott bőréből ‘építkezik’ a beltér, akiken jó eséllyel egyetlen karcolás sem esett egész életükben. A tető Alcantara borítását is élmény megtapintani, és érdemes néhány pillantást vetni a bőrözött üléskonzolokra/kalaptartóra, hisz olyan különleges megoldásokról beszélhetünk, amik a luxuskategóriában is ritkaságszámba mennek.

A helykínálat elöl-hátul óriási, ami el is várható az 504 cm-es hossz és a 306 centis tengelytáv ismeretében, a 632 literes csomagtér pedig szintén minden épeszű családi igényt kielégít. Az autóhoz tervezett míves bőröndszett is megér egy misét, továbbá számos kiegészítőt lehet rendelni az autóhoz.

Tökéletes családi autó (is) a DBX, kár, hogy 'kicsit' drága... – galéria

Persze nem árt ‘némi’ anyagi stabilitás egy DBX megvásárlásához: időközben kiderültek a hazai árak és a várakozásoknak megfelelően a németországi nettó árakat ‘örököltük’, ami azt jelenti, hogy nettó 163 ezer euro körül mozog az autó alapára, ami átszámítva nettó 54 millió forintnak felel meg.

Nem nehéz hát kiszámolni, hogy a hazai adókkal (beleértve a regisztrációs adót is) együtt az alapár valamivel 70 millió forint alatt marad – a jelenlegi árfolyammal kalkulálva 69 millió forintról beszélhetünk.

Túlzások nélkül ékszer a logó is: minden idők legnagyobb Aston Martin márkajelzését egy birminghami ékszerész vállalkozás készíti – már a kezdetektől fogva

Ez bizony finoman fogalmazva nem kevés pénz, de kár morgolódni: nem kell mindenkinek Aston Martinnal járnia. Már alig várjuk, hogy kipróbálhassuk ezt a fantasztikus, közel 300 km/h-s végsebességre képes (!) luxusterepjárót, amiről részletesebben az alábbiakban olvashatnak, korábbi bemutató cikkünket felidézve:

2019. november, Peking. A korábbi ígéreteknek megfelelően az Aston Martin bemutatta történelmének első SUV-ját, a DBX-et, ami egyben a patinás brit luxusmárka történelmének legpraktikusabb és leginkább családbarát modellje.

A jelenleg uralkodó SUV-őrület, a dögös forma és a kiváló paraméterek révén nem kockázatos megjósolni, hogy a DBX lesz minden idők legsikeresebb Aston Martinja, ami bár kissé oximoron módon hangzik abból kiindulva, hogy az Aston Martin vérbeli sportautóiról vált híressé, de ha tetszik, ha nem, az az igazság, hogy több gazdag vásárló vágyik SUV-ra, mint sportautóra. Az extra prémium márkanév pedig igencsak hívogató olyan körökben, ahol mindenki Porsche Cayenne-nel jár.

És itt jön képbe a DBX: jóval menőbb, mint bármelyik luxus-SUV konkurense, talán a Lamborghini Urust leszámítva, de az Urusnál meg használhatóbb, praktikusabb és kevésbé hivalkodó a DBX. Véleményünk szerint tökéletesen eltalálták a tervezők a formákat: a modell minden irányból, első ránézésre ízig-vérig Aston Martin, de nincs ‘túltolva’ és nem túl ‘kivagyi’. SUV-hoz képest az autó kimondottan kecses, bár a látszat csal, a DBX óriási: 504 cm hosszú, 2 méter széles, 168 cm magas, tengelytávolsága 3060 mm, üres tömege 2,25 tonna és 2,7 tonnát vontathat. Utastere tágas és csomagtere abszolút családbarát, 632 literes.

Egyebek mellett szériában jár a modellhez az adaptív, rugós tagonként háromkamrás légrugós felfüggesztés, amit elektronikusan vezérelt adaptív gátlók és egy, a 48 V-os fedélzeti rendszerrel dolgozó elektromos stabilizátor rendszer egészít ki. A bonyolult felépítés igény szerint kiváló menetkomfortot, gombnyomásra pedig sportautós menetdinamikát biztosít. A légrugók által ráadásul jelentős mértékben változtatható a hasmagasság: az alaphelyzethez képest akár 45 mm-rel felemelhető agy 50 mm-rel lesüllyeszthető a karosszéria, ami 22 colos – elöl 285, hátul 325 mm széles – kerekeken 'támaszkodik'. A hasmagasság akár 235 mm, a gázlómélység fél méter.

A meghajtásról egyelőre kizárólag egy, az AMG-től vásárolt 4-literes, V8-as biturbós erőforrás gondoskodhat, a DBX motorházteteje alatt 550 lóerő csúcsteljesítménnyel és 700 Nm maximális forgatónyomatékkal. A motorban különben még bőven maradtak tartalékok, ha abból indulunk ki, hogy a négyajtós Mercedes-AMG GT csúcsmodelljében közel 90 lóerővel többet hoztak ki belőle. Az 550 lóerő itt 4,5 másodperces 0-100 km/h-s sprintidőre és 290 km/h-s végsebességre elég. Az összkerékhajtás és az automata váltó persze széria – utóbbi az AMG kilencfokozatú egysége.

A tapadást az összkerékhajtáson felül az aktív központi differenciálmű, valamint az önzáró hátsó differenciálmű fokozza annak érdekében, hogy minden körülmények között a lehető legtöbb erő kerülhessen át az útra. És persze nem csak a kiváló gyorsulásra és a közel 300 km/h-s végsebességre, de a komoly fékteljesítményre is gondoltak a gyáriak: a DBX 410 mm-es első féktárcsáit hatdugattyús féknyergek szorítják, hátul pedig 390 mm-es tárcsákat alkalmaznak a britek. Hogy mennyi a fogyasztás? Papíron a WLTP norma szerint mérve 14,3 liter az átlag, de arra mérget vehetünk, hogy a valóságban vélhetően nem lesz könnyű a némi terheléssel 2,5 tonnát nyomó, 550 lóerős benzines monstrum étvágyát 15 liter alá vinni. De ez itt kit érdekel?!

Az enteriőr hasonlóan tetszetős, mint a külső formaterv, itt is megfigyelhetjük a márka aktuális formáit, megoldásait. A kormánykerék és a középkonzol kialakítása a többi Aston Martin modellből ismerős lehet. Az anyagok tekintetében persze csak a legfinomabb matériák jöhetnek számításba; a sportülések nem csak szépek, de vélhetően kényelmesek és páratlanul igényesen kárpitozottak, a habot a tortára pedig a vélhetően opcionális Alcantara tetőkárpit teszi fel. Extrákból nincs hiány: minden manapság elképzelhető kényelmi és biztonsági opció megtalálható a palettán.

Mindenesetre, ha szinte megszámlálhatatlanul sok pénzünk lenne, nem tudnánk kívánatosabb családi autót elképzelni a DBX-nél, ami tökéletes kiegészítője lenne álmaink Aston Martin sportautójának, a kézi váltós Vantage-nek. A gyártó egy stílusos, a beltérhez tökéletesen rímelő bőr bőröndszettet is kínál az autóhoz, ami szerintünk kötelező kiegészítője egy ilyen exkluzív járgánynak. Akinek esetleg az AMG-féle V8 biturbó 550 lóereje nem lenne elég, ne keseredjen el: később egy V12-es DBX is csatlakozhat a palettához, ami könnyedén felveszi majd a versenyt a 600-700 lóerős konkurensekkel – sőt, egy konnektoros hibrid DBX érkezése is elképzelhető, az Astonnál ugyanis komolyan foglalkoznak az elektromos rásegítéssel.

És hogy mennyi az annyi? Az Aston Martin DBX bruttó hazai alapára közel 70 millió forint, de tudni érdemes, hogy nagyjából minden szériában jár hozzá. Ez bizony nem kevés pénz, ám a 600 lóerő körüli konkurensek hasonló felszereltséggel nem sokkal olcsóbbak, márpedig egyikük sem visel Aston Martin logót – különben meg akinek van 50 milliója egy high-end luxus-sport SUV-ra, minden bizonnyal 70-et is össze tud valahogy kapirgálni a piac legmenőbb modelljére, amit hazánkban is meg lehet jövőre vásárolni, hiszen májusban kinyitja kapuit a budapesti Aston Martin szalon!