Már rengeteget írtunk róla, de nem győzzük ismételni, mennyire nagy bajban van az autóipar a szigorú európai előírások és az eltolódó vásárlói igények miatt. Ez pedig egy újabb sajtó- és közönségkedvenc itteni pályafutásának végére tehet pontot: a Jimny forgalmazása került veszélybe.

A probléma röviden: az EU az idei évtől elvárja, hogy az autógyártók teljes portfóliója súlyozás nélkül 95 g/km-es széndioxid-kibocsátású legyen. Efelett súlyos büntetéseket kell fizetni, ahogyan ezt teszi is mindenki. Ugyanis mióta ezt a törvényt megalkották, alaposan eltolódtak a vásárlói elvárások: hatékony dízel keveseknek kell, pazarló SUV viszont annál többeknek, ez a kettő pedig olyan mértékben katapultálja felfelé az eladott autók átlagos fogyasztását, hogy a technológiai előrelépések sorozat ellenére valójában növekszik egyes gyártók palettájának széndioxid-kibocsátása.

Mit lehet tenni? Muszáj azokat a modelleket kivenni a kínálatból vagy jelentősen drágítani, amely felfelé billenti a mérleget. A Suzuki esetében pedig a Jimny pontosan ilyen: mivel 1,5 literes motorja 154-170 gramm/km-es széndioxid-kibocsátással üzemel az aktuális normák szerint, és ráadásul még népszerű és sikeres is, komoly büntetéseket hoz a márka számára. Két megoldás van: a forgalmazás korlátozása (jelenleg erről érkeznek információk Európa-szerte) vagy az árak drasztikus megemelése a büntető sarcok kompenzálására – viszont, egymillió forinttal drágábban már lehet, hogy az apró, de nagyszerű terepes sokaknak nem kellene.

Akár a forgalmazása is megszűnhet

Hivatalos információ még nincs az üggyel kapcsolatban, de két dologban biztosak lehetünk: a világszerte népszerű Jimny gyártása emiatt nem fog megszűnni, bizonyos európai piacokon pedig teherautóként megmarad a forgalmazása, hiszen azokra más előírások érvényesek. Az összes többi pedig gyártói szándék és akarat kérdése – mindenesetre, ha Jimny-re vágyunk, lehet, hogy nem árt sietni.