Május óta tudjuk, hogy milyen módosításokkal érkezik ősszel a megújuló 5-ös BMW. Ezúttal az 545e jelű konnektoros hibridről, illetve további részben, vagy teljesen elektromos változatokról kaptunk információkat. Cikkünk végén egy kisebb meglepetésről is beszámolunk.

Az erőátviteli rendszerek ismertetését a leghamarabb érkező taggal, az 545e-vel illik kezdeni. Ősszel érkezik a klasszikus limuzin konnektorról tölthető hibrides változata. Az erőforrás ugyancsak ráncfelvarrással került a 7-es szériába, az X5-ösbe pedig egy generációváltás hozta el. A 109 lóerős villanymotor a 286 lóerős sorhatossal együtt 394 lóerős rendszerteljesítményre, 600 Nm kombinált forgatónyomatékra és a 12 kWh-s akkumulátornak köszönhetően akár 53 km helyileg tiszta üzemre képes.

Miután az i8 gyártása megszűnt, az 5-ösbe épített 45e birtokolja a leggyorsabb konnektoros BMW címet. Végsebességét ugyan 250 km/h-ra korlátozzák, de a 4,7 másodperces 0-100 mutatja a fölényes menetteljesítményeket. Árakat még nem tudunk, de az például kiderült, hogy a kisebb motoros 530e kombi karosszériával is elérhető lesz.

A bajorok az elmúlt 7 évben összesen 74 piacon forgalmaztak villanymotorral (is) szerelt járművet. A megszerzett tapasztalatok birtokában finomítottak az elektrifikációs terveiken. Egyrészt úgy tűnik, nem érdemes leállni sem a benzinmotorok, sem a gázolajosok fejlesztésével. A szigorodó normákat a belsőégésű motorok enyhe hibridesítésével kívánják teljesíteni. Mindössze két év alatt lezavarják a teljeskörű átállást: az összes benzines és dízel erőforrás megkapja a 48 voltos rásegítést.

Úgy tűnik, a BMW átugrani készül az enyhe és tölthető hibridek közötti lépcsőfokot. A cég vezetése legalábbis nem a Toyota által bő 20 éve bevezetett megoldásban látja a jövőt. Ha már párhuzamos hibrid, a németek a külső forrásból tölthető kivitelre szavaznak. A következő generációs rendszert igyekeznek legalább 80 kilométeres elektromos hatótávolságúra fejleszteni.

A BMW készített egy trendvonalat az elektromotorok térnyerésére: jövőre az értékesítési volumen negyedét adhatják a konnektoros hibridek és a teljesen elektromos modellek együttvéve. 2025-re egyharmadra bővül a tartós elektromos üzemre képes kivitelek aránya, tíz év múlva már minden második eladó autó ilyen lehet.

A közeljövő PHEV-jei egy régóta várt funkciót kapnak: az eDrive Zones térképadatok alapján észleli, ha korlátozott övezetbe hajtanak az autóval, és onnan kezdve kizárólag az elektromotorral mozgatja az autót. Először Birmingham és London részesülhet a szénhidrogének eregetését tudatosan mellőző BMW-kből.

Tervben van egy eDrive Points funkció kifejlesztése is: minden egyes villanyos kilométer egy virtuális „mókazsetont” jelentene. A pontokat később „humorkorongra”, vagy akár „vonzó jutalmakra” lehetne beváltani. A koncepció inkább ötletesen viccesnek, mint véresen komolynak tűnik.

Az elektromos autókat sokszor éri a vád, hogy a jelenlegi energiamix miatt az összes károsanyag-kibocsátásuk meghaladhatja a belsőégésű motoros verziókét. A BMW ezen a téren is fejlődni szeretne. A Gen5-ös (jövőre, az iX3-ban bemutatkozó) hajtásláncból teljes mértékben kimaradnak a ritka földfémek, a továbbra is nélkülözhetetlen ásványi anyagokat pedig fenntartható forrásból szerzik be.

Az akkumulátorokat legalább 10 éves élettartamra tervezik. Ráadásul, ha tíz év után be is következne a kritikus kapacitáscsökkenés, újabb 8-10 évig egyéb eszközben, úgymond helyhez kötve lehet őket tovább használni.

Az összesen 20 éves pályafutás után végül a nyersanyagok mindössze 10 százaléka megy veszendőbe. Ha a fenti kalkuláció a valóságban is igazolást nyer, egy X1 PHEV mintegy harmadával kevesebb szén-dioxidot juttat a levegőbe a vele összemérhető dízelhez képest – mégpedig a teljes élettartamra vetítve.

Végül a cikkünk elején ígért kisebb meglepetés. Gőzerővel folyik az üzemanyagcellás járművek fejlesztése. Az első hidrogénhajtású modell egy nagy SUV lehet, amibe egy 374 lóerős teljesítményű erőforrás kerülhet. A már megszellőztetett hidrogéncellás típus mellett továbbiak bemutatását tervezik a következő 5 évben, de a közlemény egyelőre meglehetősen titokzatos.