Újabb óriási állami beruházás mögül került elő Orbán apjának cége

Mozgalmasan telt 2014 tavasza a miniszterelnök apja, Orbán Győző cégénél. Röviddel azután, hogy leszállított több száz tonna aknaelemet az Érden és környékén zajló csatornaépítéshez, a Dolomit Kft. belefogott két újabb projektbe is: a gánti telephelyről egyes teherautók a budapesti szennyvízberuházáshoz, mások ezzel párhuzamosan a Pest megyében fekvő, tápiómenti településekre kezdtek aknaelemeket szállítani.

Korábbi cikkünkben bemutattuk, hogy Orbán Viktor családjának céges érdekeltségeinek látványos növekedésében szerepet játszottak állami megbízások is, többek között a jórészt EU-s forrásból finanszírozott érdi és budapesti csatornaépítések. Sikerült újabb dokumentumokat megszereznünk, amelyek bizonyítják, hogy az Orbán-cég részt vett a közel 25 milliárd forintos költségvetésű, húsz települést érintő tápiómenti csatornázási projektben is.

A korábban bemutatott projektekhez hasonlóan a tápiómenti csatornázás esetében is nehéz pontos képet kapni arról, hogy az Orbán Győző többségi tulajdonában lévő Dolomit Kft-nek pontosan mekkora bevétele származott az aknaelemek beszállításából, az érintettek pedig nem válaszoltak az erre vonatkozó kérdéseinkre. Az viszont kiderült a tápiómenti csatornázás projektdokumentációjából, hogy – az előző cikkünkben említett Közgép, Duna Aszfalt és Mészáros Lőrinc cége mellett – több, az állami közbeszerzéseken jól szereplő építőipari cég is csatornázási elemek beszállítójaként alkalmazta az Orbán-céget.  Az Euroaszfalt Kft., az A-Híd Zrt. és a Penta Kft. annak ellenére rendelték meg a Dolomit Kft. aknaelemeit, hogy azok piaci források szerint drágábbak a konkurencia termékeinél, igaz, többek szerint a minőségük is jobb.

A Tápió folyó két partján, a Gödöllői dombság és a Jászság között fekvő 18 településnek a közelmúltig egyáltalán nem, két településnek, Nagykátának és Tápiószentmártonnak pedig csak részben volt kiépített szennyvízelvezető hálózata. A települések 2010 elején nyertek 24,8 milliárd forintos támogatást a csatornázásra, ebből 84 százalékot fizetett az Európai Unió. A beruházáshoz a lakosságnak is hozzá kellett járulnia, az önrész egy vagy két részletben fizetve 265 ezer forint volt ingatlanonként.

Az általunk korábban vizsgált csatornázási beruházásokhoz hasonlóan a tápiómenti projekt esetében is egyszerű megtudni, kik voltak a kivitelezők, hiszen a nevük megjelent a közbeszerzési értesítőben. A fővállalkozók által megbízott, a csatornázáshoz szükséges építési termékek beszállítóinak kilétét viszont nem hozzák nyilvánosságra. A tápiósági beruházás esetében ezeket az információkat egy hónapig tartó engedélykérés és egyeztetés után, a nagykátai focipálya melletti raktárban, dobozokban és mappákban felhalmozott többezer oldalnyi archív projektdokumentációból tudtuk kikeresni.

A tápiósági beruházás több tucat szállítólevele szerint a Dolomit Kft. 2013-ban és 2014-ben több száz tonna aknaelemet – különböző típusú aknagyűrűket, aknafenék elemeket és aknaszűkítőket – szállított a térségben fekvő Úri, Jászfelsőszentgyörgy és Farmos községek csatornázásához. Egyéb dokumentumok pedig azt is egyértelművé teszik, hogy a cég aknaelemeit felhasználták Tápiószele csatornázásához is.

Ezeken a településeken a Dolomit Kft. megrendelői olyan építőipari cégek voltak, amelyek az elmúlt években számos más nagyértékű állami közbeszerzést is elnyertek.

Úri és Jászfelsőszentgyörgy csatornázásához az Euroaszfalt Kft. rendelte meg az Orbán-cég aknaelemeit. Az Euroaszfalt a tápiómenti projektben – a Duna Aszfalttal alkotott konzorciumban – összesen 11 település csatornaépítésére kapott megbízást, illetve további öt településen a Tápiómenti CME Konzorcium tagjaként nyert. A konzorcium másik két tagja a rohamosan gazdagodó felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc cége és a francia székhelyű Colas csoporthoz tartozó Colas Alterra Zrt. volt. Az Euroaszfalt Kft. a honlapján számos egyéb állami megbízást is feltüntet referenciaként, amelyek között szennyvízprojekten kívül  vasút- és autópályaépítések is szerepelnek.

[gview file=”//www.direkt36.hu/wp-content/uploads/2017/07/szállítólevelek.pdf”]

A Dolomit Kft. másik megrendelője az A-híd Zrt. volt, amely Farmos község csatornázásához rendelt aknaelemeket az Orbán-cégtől. Az A-híd Zrt. a cikkünk megjelenése után válaszolt a korábban feltett kérdéseink egy részére. A cég azt írta, azért választották a Dolomit Kft. gyártmányait, mert azok voltak “a közbeszerzési kiírásnak műszaki paramétereiben legjobban megfelelő aknaelemek.” Hozzátették, hogy a Dolomit Kft. “anyagában, falvastagságában, gyártási technológiában mást gyárt, mint a többi betonelem gyártó cég”.

Az A-híd szintén elnyert számos egyéb közbeszerzést is, konzorciumi tagként szerepelt például a Budapesti csatornázás és az M4-es autópálya projekt nyertes kivitelezői között. A tápiómenti projektben négy település csatornázására kapott megbízást, a Strabaggal és a Penta Kft.-vel alkotott konzorciumban. Az A-híd a Direkt36 kérdésére azt írta, hogy a tápiómenti menti beruházáson kívül más állami projektben nem szerződött a Dolomit Kft.-vel.

A Dolomit Kft. bevétele 2012 és 2015 között közel kétszeresére, míg adózott eredménye több mint háromszorosára nőtt. Nehéz megbecsülni, hogy a 2016 májusában lezárt tápiómenti csatornázási projekt mennyivel járult hozzá ehhez a növekedéshez. Ennek több oka is van: a fővállalkozók nem minden esetben csatolják a beszállítók szállítóleveleit a porjektdokumentációhoz, másrészt ezek a szállítólevelek csak a termékek típusát tartalmazzák, az árukat nem. A csatornázási beruházások során a kedvezményezettek sem készítenek összegzést a beszállítók részére történt kifizetésekről. Erről az érintett fővállalkozók rendelkezhetnének információval, akik viszont – a miniszterelnök apjának cégéhez hasonlóan – nem válaszoltak a kérdéseinkre.

A céges adatokhoz a Céginfó és az Opten szolgáltatásait használtuk.