DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

FP1: Hamilton leggyorsabb a száradó pályán

Az edzés első részében esős aszfalton, intermediate gumin körözött a mezőny, majd felkerültek a slick abroncsok, és repkedtek az egyre gyorsabb körök. A hétvégén vb-cím megnyerésére is esélyes Hamilton teljesítette a legjobb időeredményt Vettel előtt.

Sűrű, szürke égbolt és vizes pálya fogadta a Formula-1-es mezőnyt az USA Nagydíj első szabadedzésén, amely közép-európai idő szerint 17 órakor vette kezdetét: a mezőny a zöld jelölésű köztes esőgumikon hajtott a pályára. Egyesek egy letapogatózó kör után inkább visszatértek a bokszutcára, mások rövidebb etapokat is megtettek a pályán. Több versenyző jelöletlen abroncsot kapott, a Pirelli fejlesztés alatt levő 2018-as gumijait, melyeket az eső apropóján próbáltatott ki a csapatokkal a gyártó.

A csúszós aszfalt többeken kifogott: előbb Daniel Ricciardo, majd Sean Gelael – a Toro Rosso beugrója, aki a kétversenyes szünet után visszatérő Danyiil Kvjat autóját vezette – csúszott meg a rázókövön és fehér felfestésen. Esteban Ocon hasonló sorsra jutott, azonban mindenki megúszta autótörés nélkül. Az első fél óra többségében Lewis Hamilton rendelkezett a legjobb köridővel, egy 1:50-es eredménnyel, a pálya száradásával azonban rohamosan hátracsúszott: a Red Bull-lal szerződést hosszabbító Verstappen több mint két másodpercet adott a britnek nem sokkal tréning harmada előtt. Mögé második helyre ugrott Felipe Massa, aki rövidesen 1:47,692-vel a vezetést is átvette.



A két Ferrari volt az első, akik a száraz pályás abroncs használata mellett döntöttek. Kimi Raikkönen hibázott a csúszós felületen, Sebastian Vettel azonban jóval erősebb kört rakott össze az inter abroncson levőknél: 1:45,960 lett az első szuperlágyas idő. A német mégis úgy ítélte meg, a pálya nem száradt fel eléggé, hogy biztonságosan lehessen ezekkel az abroncsokkal körözni: a többi versenyző sem követte túl sietősen a Ferrari példáját.

A szabadedzés féltávjánál szokásos módon elcsendesült az aszfaltcsík, az autók kivétel nélkül visszatértek a bokszba. A szünetet követően Daniel Ricciardo szuperlágy abroncson tért vissza, és óriási, több mint 5 másodperces javulással jelezte, hogy az austini aszfalt immár optimális a slick gumik használatára. Miután megvárták, hogy az ausztrál felmérje a terepet, a többiek kivétel nélkül szuperlágy vagy ultralágy keveréken hagyták el a garázst.

Ricciardo 1:40,2-es idejét Verstappen 1:38,1-es köre követte: a holland csak rövid ideig állt az élen, ugyanis a szünetet meghosszabbító Hamilton érkezett, és 1:36,935-ös körrel ugrott az első helyre a pályán, ahol ötből négy futamgyőzelmet szerzett. A világbajnokság éllovasa végül 1:36,335-re faragta a délelőtti tréning legjobb eredményét. Az edzés elején halót kipróbáló Sebastian Vettel lett a második 0,593 másodperc lemaradással. Őt Valtteri Bottas követte, a finnek egy agresszív elfékezés után adódtak problémái, hátsó szárnya olyannyira vibrálni kezdett, hogy vissza kellett térnie a bokszba.

Az edzés leggyorsabbjától már egy másodpercre lemaradó Max Verstappen lett a negyedik, míg ötödik helyre az utolsó pillanatokban az új Honda-fejlesztést használó Stoffel Vandoorne ugrott fel, az előtte levőktől eltérően nem szuperlágy, hanem ultralágy gumin elérve legjobb körét. Ugyanezzel az abronccsal futotta hatodik helyet érő idejét Felipe Massa. Kimi Raikkönen hetedikként végzett, de az élcsapatok versenyzői közül korántsem ő zárt leghátrébb: az edzést vezető Ricciardót mindössze 16. pozícióban találjuk, miközben a pálya tovább javult, az ellenfelek pedig gyorsultak, ő már csak használt abroncson körözött.

A legjobb tíz között zárt mindkét Force India, szintén érdekes gumiválasztással, ők ugyanis az intermediate után kizárólag lágy abroncsot használtak. Austinban több bemutatkozás zajlik: Carlos Sainz a versenyt megelőzően csatlakozott a Renault-hoz, új csapatával pedig 10. helyen nyitott, három helyezéssel csapattársa, Nico Hülkenberg előtt. A WEC világbajnoka, Brendon Hartley pedig első Formula-1-es versenyén vesz részt a Toro Rossóval. Az új-zélandi a száradó pályán egy ponton második helyen is állt, végül a 14. helyen végzett. Két versenyző az első szabadedzés erejéig kapott ülést: Sean Galeal a Toro Rossóval 1 17., a friss Formula-2-es bajnok, Charles Leclerc a Sauberrel a 19. pozíciót szerezte meg.

Az eredménylista utolsó helyén végzett Fernando Alonso, aki mindössze négy kört tett meg a McLarennel, mért időeredmény nélkül. A csapat hidraulikai problémát észlelt a McLarennel, így csak az edzés elején és annak legvégén lépett pályára.

A második szabadedzés magyar idő szerint 21 órakor kezdődik.

A szabadedzés eseményeiről percről percre élő közvetítésben számoltunk be.

 

Az első szabadedzés eredménye: 

  Versenyző Csapat Köridő Hátrány Körök
1 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas 1:36.335 - 18
2 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:36.928 0.593 20
3 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas 1:36.979 0.644 10
4 Max Verstappen Red Bull Racing 1:37.339 1.004 21
5 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 1:37.352 1.017 26
6 Felipe Massa Williams Martini Racing 1:37.570 1.235 23
7 Kimi Raikkonen Scuderia Ferrari 1:37.598 1.263 20
8 Esteban Ocon Sahara Force India F1 Team 1:37.808 1.473 25
9 Sergio Perez Sahara Force India F1 Team 1:37.861 1.526 20
10 Carlos Sainz Renault Sport F1 Team 1:38.093 1.758 24
11 Kevin Magnussen Haas F1 Team 1:38.408 2.073 16
12 Lance Stroll Williams Martini Racing 1:38.534 2.199 25
13 Nico Hulkenberg Renault Sport F1 Team 1:38.904 2.569 19
14 Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso 1:39.267 2.932 28
15 Romain Grosjean Haas F1 Team 1:39.336 3.001 17
16 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:39.366 3.031 14
17 Sean Gelael Scuderia Toro Rosso 1:40.406 4.071 25
18 Marcus Ericsson Sauber F1 Team 1:40.448 4.113 19
19 Charles Leclerc Sauber F1 Team 1:40.828 4.493 25
20 Fernando Alonso McLaren Honda - - 4
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: