A 23 éves Ane Castro Sudupe és Núria Costa Ginjaume tavaly alapította a ZER spanyol divatstúdiót. Szintén 2017-ben az európai 3D nyomtatás és a főként Iris van Herpen nevével fémjelzett printelt divat egyik fellegvárában, Hollandiában dolgoztak additív gyártótechnológiákkal, és textíliák nyomtatásába is beletanultak.
Ottani tevékenységük inspirálta a január végi Madridi Divathéten bemutatott CONNECT3D kollekciójukat. Elképzelésük elnyerte a Samsung tetszését, és néhány hónapja megnyerték a dél-koreai óriás Ego Innovation Projektjének 10 ezer eurós fődíját, majd a terveket valóra is váltották.
A 10 ruhából álló kollekció részben 3D nyomtatással, illetve más digitális technikákkal készült. A 3D szkennelést szintén előszeretettel használják, sokat segít darabjaik személyre szabásában. A munkában a személyre szabás, egyediség mellett a fenntartható gyártás is fontos szempont volt.
„Személyek testét leszkenneljük, a ruhák a szkenek alapján tervezhetők meg, és közvetlenül nyomtathatók. Mivel minden egyes kliensre kidolgozott, nagyon személyes divatról van szó, szerintünk ez a jövő. A gyors divat szép lassan háttérbe szorul, és a személyes ruhák kerülnek előtérbe. Logikus is, mert más kell többezer testre, többezer különböző embernek. Az ügyfelekkel közvetlenül együttműködhetünk” – magyarázza Núria Costa Ginjaume.
Az eredmény elragadó szerkezetekben, textúrákban és részletekben gazdag monokrómszerű divat, amelyben a 21. századi öltözködés a 21. század technológiáival fuzionál.
A tervezők nem meglepő módon több darabba integráltak Samsung-készülékeket. Ezek a ruhák jól szemléltetik, hogy a divat elkezdett alkalmazkodik az IT-hoz (és nem fordítva), és a trend a közeljövőben nyilvánvalóan még markánsabb lesz.
A bemutatón nemcsak a ZER ruháiba bújt modelleket, hanem a 3D nyomtatókat is megcsodálhatta a közönség. A gépeket a kifutóra helyezték, szemléltetve, hogy a divatban nemcsak kisegítő eszközök, hanem a 3DP a jövő öltözködésének egyik meghatározó technológiája.
A két tervező az egyértelmű siker ellenére hangsúlyozza, hogy ez még csak a kezdet, idén pedig a brand-építésen és újabb technikai lehetőségek kiaknázásán fognak dolgozni.