szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A MÁV-START szerint a KISS néven emlegetett motorvonatok nagyon megbízhatóak, csendesek lesznek, akár 160 kilométer/órával is mehetnek, és nemcsak a fővárosi környékiek élvezhetik az egyelőre 11 darabos flottát.

Légkondi, wifi, tágas utastér, kerékpárszállítási lehetőség, modern utastájékoztató rendszer, külön WC mozgáskorlátozottaknak, kamerarendszer, nagy hely a fel- és leszálláshoz, konnektorok mobilok és laptopok töltéséhez, csendes futás, utasszámláló rendszer, akár 160 kilométer/órás sebesség és összekapcsolhatóság más Flirt típusú Stadler-vonatokkal – ilyen pluszokat ígér a KISS néven emlegetett emeletes motorvonatok gyártója.

Az új szerelvények 2019-ben jelenhetnek meg a forgalomban. A keretszerződésben összesen 40 ilyen vonat szerepel, de csütörtökön csak 11 beszerzéséről írt alá szerződést Csépke András, a MÁV-START vezérigazgatója és Dunai Zoltán, a Stadler Bussnang AG országigazgatója. A többi szerelvényt a következő nyolc évben hívhatják lesz, ha találnak rá pénzt. A következő körben minimum három emeletes vonatot kell rendelni a gyártótól – ha lesz következő kör.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START a hónap elején kötött 60,5 milliárd forint értékű támogatási szerződést a 11 vonat beszerzéséről. A kétszintes járművek fajlagos beszerzési ára 16,7 millió euró, az első lehívási csomagban benne van az úgynevezett üzemeltetési készlet és az oktatások költségét is.

MÁV

 Azt már korábban is tudni lehetett, hogy a könnyű alumínium kocsiszekrényekkel készülő emeletes szerelvényeket főleg az elővárosi forgalomban vetik be, méghozzá a Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon, mindkettő forgalmas. Hétvégén lehet, hogy a Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalon és a kör-IC járatain is felbukkannak, nyáron pedig a Balaton déli partján, illetve a Velencei-tónál.

A MÁV-START-nak van már 123 Flirt típusú motorvonata, az emeletes KISS-ek összekapcsolhatóak lesznek ezzel.

Az elővárosi, 47182 ülőhelyes kapacitását 2025-re 50800 ülőhelyre növelné MÁV-START.

hvg.hu Itthon

Elárulták, hol járnak majd itthon az új emeletes motorvonatok

A tervek szerint a két legforgalmasabb elővárosi vonalon állítják majd forgalomba az új, 600 férőhelyes emeletes vonatokat 2019-től. Ha minden jól megy, ennél hamarabb, már jövőre lehet utazni az első új saját fejlesztésű IC+ kocsival. A HÉV járművei közül 23-at le kell cserélni.