szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Saját családtagjaiknak kötnek a postások biztosítást, hogy meglegyen az éves keretük – írták többen a postai dolgozók panaszairól szóló cikkünkre reagálva. A Magyar Posta szóvivője a Rádió 1-nek azt mondta: retorziók nincsenek, de a jutalom csökkenhet, ha nem teljesítenek jól.

A Rádió 1 reggeli műsorában is foglalkoztak a postások panaszairól szóló cikkünkkel. A Balázsék néven futó műsorban arról is szó volt: a postások valóban tudják, hogy lassú az ügyintézés, de biztosításokat kell ajánlgatniuk, volt, akit raportra hívnak, ha nem jön össze ebből az éves keret, és egyébként is hatalmas a munkaerőhiány. Szóba került az RTL Híradójának egy múlt heti összeállítása is, amelyben arról volt szó, a levélként feladott csomagokat már meg sem próbálják kivinni, hanem csak az értesítőt dobják be.

A Magyar Posta szóvivője, Panulin Ildikó azt mondta: nincs olyan központi utasítás, hogy csak értesítőt dobjanak be. Bizonyos méretnél nagyobb leveleket nem köteles a postás kézbesíteni, az olyanok okoznak problémákat, amelyek nem férnek bele a postaládába. Egyszerűen nem tudjuk beletuszkolni a postaládába, nem is szabad ilyet tenni – mondta.

Nem mondanám azt, hogy bajban van – így fogalmazott a szóvivő a posta mostani helyzetéről. Szerinte nincs nagy munkaerőhiány, tavasz óta több, mint 600-zal több dolgozójuk van. De

egyszerűen egy fokozott időszakról beszélünk, ami a posta életében is fokozott,

szerinte nyilvánvaló, hogy karácsonykor a boltokban és a postán is többen vannak.

Az életbiztosításokról annyit mondott: „a kell egy erős kifejezés, ez egy ajánlás”. Dorgáló levelet ő még nem látott, éves cél azonban létezik. Azt a dolgozónak kell felmérnie, olyan-e a helyzet, hogy ajánlhatja a biztosítást. Figyelmeztetést nem kapnak, ha rosszul állnak az éves céljukkal, jelzést azonban igen – ismerte el. A szóvivő szerint „nem történik semmi”, ha nincs még meg az éves cél. A postás azonban jutalékot kap az eladott pénzügyi termékek után, tehát neki is érdeke, hogy minél többet adjon el.

Saját családjuknak kötnek a postások biztosítást

A szóvivőt hallva a postások tömegesen kezdtek el sms-eket küldeni a rádiónak. Mint egyikük megírta, kötelező a biztosítást ajánlani, és próbavásárlókkal ellenőrzik, hogy ezt betartják-e, más pedig azt mondta, 15 ezer forintot levontak tőle, mert nem adott el elég sorsjegyet. Akad olyan is, aki arról küldött üzenetet: saját maga kötött biztosítást, hogy meglegyen a keret. Egy postai dolgozó pedig elküldte egy reggeli napindító értekezleten kapott üzentet, benne olyan mondatokkal, mint hogy „eredményt várok, és nem magyarázkodást”. Egy ügyfél pedig azt írta: már korábban is megtörtént, hogy a felesége egész nap otthon volt, mégsem csöngettek be hozzá.

Már fűnek-fának kötsz, hogy megmaradjon az állásod

– mondta egy betelefonáló postás a biztosításokról. Minden reggel megkapják az adatokat, hogyan állnak a kvótájukkal, és a jutalmuk lesz kevesebb, ha nem elég ügyfelet beszélnek rá ezekre. Úgyhogy megkötik a biztosítást saját magukra, illetve családtagjaikra, és ez után fizetik a havidíjakat, de inkább választják ezt, mint azt, hogy a munkájuk kerüljön veszélybe.

Arról is írtunk: a régóta a cégnél dolgozók fizetése alacsony, az ideiglenesen felvetteket pedig magasabb fizetési ígérettel csábítják. A szóvivő erről azt mondta: a logisztikában valóban magasabbak a fizetések. Ráadásul szerinte sokan keverik a bruttót és a nettót, ezért lehetnek félreértések.