szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyelőre csak kiszivárogtatásról van szó, de gyakorlatilag biztosra vehető, hogy Franciaországban is bevezetik a nagyobb városok központjában az útdíjat.

 A javaslattervezet, amit most a sajtó megszellőztetett, már régóta a közlekedési miniszter asztalfiókjában van. Kicsit vár, felméri a reakciókat, erre jó a kiszivárogtatás, aztán majd novemberben terjeszti a Nemzetgyűlés elé a törvényjavaslatot. Tehát a csurranó-cseppenő információk szerint a 100 ezres lélekszámot meghaladó városok, agglomerációk vezethetnék be a dugódíjat. Alapból 2,5 euró lenne az egyszeri behajtás, de az ötszázezret meghaladó nagyvárosokban – Párizs, Marseille, Lyon – 5 euró lenne az összeg. Ez összevetve a londoni kilenc euróval nem horribilis díj, de a franciák a közösségi célokat szolgáló kiadásokat mindig katasztrófaként élik meg.

Az érintett városok lakói jelentős kedvezményt kapnának, a közhasznú járművek pedig mentesülnének a dugódíj alól. Korábban felmerült egy pozitív dugódíj ötlete, vagyis egy kedvezmény, amelyben azok az autósok részesülnének, akik kevesebbet használják a kocsit és csak végszükség esetén, de ez a verzió, legalábbis a kiszivárogtatás szerint, nincs benne a készülő törvényjavaslatban. A Le Figaro európai kitekintést is ad: Londonról már szó esett, de az ott átlagos kilenceurós dugódíj csak 15 százalékkal csökkentette a belváros autóforgalmát és a légszennyeződést. Márpedig a The Lancet brit tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint Nagy- Britanniában hat halálesetből egyet a légszennyeződés okoz.

Berlinben, az eddigi francia modellhez hasonlóan, az autókra kivetett adók a szennyeződés kibocsátásának arányában növekedtek. Hasonló rendszert vezettek be Brémában, Frankfurtban és Münchenben is, de dugódíjat egyelőre nem. Nem véletlenül, hiszen az autógyártás a német gazdaság egyik húzóágazata. Milánóban viszont 2012 óta van dugódíj, öt euró a nem helybélieknek, kb. 2 euró a milánóiaknak, akik ragaszkodnak az autóhoz. Milánóban 2011 óta 35 százalékkal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás, az autóforgalom pedig kb. harminc százalékkal. A Le Figaro utal rá, hogy más nagy európai városokban, például Stockholmban, Oslóban vagy Dublinban is van már dugódíj. (via Le Figaro)

Torontáli Zoltán Gazdaság

Itt egy jobb megoldás, mint a dugódíj

Jó az autósoknak, jó a bicikliseknek, lényegesen csökkenti az agglomerációs ingázók miatti dugókat, és egészségesebbé teszi a lakosokat, de egy vagyonba kerül, mi az? A bringasztráda. Németországban, Hollandiában és Dániában már építik, mi meg csak lesünk.