szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Márki-Zay Péter szerint a Volánbusz rendszeréhez a jegybevétel csak 10 millióval járul hozzá. Ez szerinte nem akkora összeg, amelynek kiesése problémát okozna.

A vasárnap nagy többséggel újraválasztott Márki-Zay Péter első ígérete az volt, hogy ingyenessé teszi a tömegközlekedést Hódmezővásárhelyen. Ha az elképzelést sikerül végigvinni, úgy Hódmezővásárhely lesz az első magyar város, ahol ingyen lehet utazni. A G7-nek nyilatkozó polgármester azt mondta, a Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évi 110 millió forint, ennek viszont kevesebb mint tizede, tízmillió forint folyik be a jegyeladásokból. Szerinte

ez nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne.

A város a fennmaradó 100 milliót eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból, felerészben önkormányzati forrásból fedezte. Hódmezővásárhelyen a vonaljegy ára 170 forint (a sofőrtől vásárolva sem sokkal több, 210 forint), egy havibérlet pedig 4700 forintba kerül.

A döntésnek, folytatta Márki-Zay szociális okai vannak, majd példa gyanánt egy ismerősét említette: ő 3 kilométert biciklizik a templomba, mert a jegyet nem tudja megvenni. “A buszok eközben üresen állnak. Hétvégente egy-két ember utazik egy buszon, és ez szó szerint értendő” – tette hozzá a polgármester. A hétköznap reggeleket, illetve az iskola és a munka végét követő időszakot leszámítva szerinte teljesen kihasználatlanok a buszok.

A polgármester szerint nem végeztek hatástanulmányt a döntés előtt, az ötlet mögött “józan közgazdasági logika” áll. Az ingyenessé váló tömegközlekedés egy városkártya megvásárlásával lesz lehetséges, de azzal múzeumba is lehet menni, szintén ingyen.

Kovács Gábor Gazdaság

Orbán kirohaszthatja a tömegközlekedést Karácsony alól, ő viszont ledobhatja az atombombát

Karácsony Gergely frissen megválasztott főpolgármester komoly fejlesztéseket tervez a budapesti közösségi közlekedésben, de a kormány segítsége nélkül a jelenlegi színvonalat sem fogja tudni fenntartani. A kormánynak lehetősége van bedönteni a tömegközlekedést, a főpolgármester a közgyűlési többséggel pedig sztrájkba engedheti a szakszervezeteket. A legvalószínűbb, hogy csatározásokkal tarkított, kényszerű együttműködés lesz a következő években.