Free Music!

Megállíthatatlan az Amazon növekedése

2017. november 11. - Pléh Dániel

A streaming piaci versenyről  rengeteget írtunk, írunk mi is itt a blogban, de alapvetően az első két helyezett egyre ádázabb küzdelméről. A piac azonban ennél jóval komplexebb, egyrészt a sokak által lesajnált, mégis  óriási táborral rendelkező ázsiai szolgáltatók, másrészt pedig a sok tekintetben rejtetten működő Amazon zenei szolgáltatások miatt.

A Media Research legújabb kutatása és piacelemzése ugyanakkor tiszta vizet önthet a pohárba! Az elemző cég becslése szerint jelenleg mintegy 162 millió ember fizet streaming szolgáltatásokért világszerte. Mindez pedig alig félév alatt 30 millió új előfizetőt jelent.  

amazon-prime-music-hero.jpg

Elemzésük szerint ugyanis a  TOP 5 streaming szolgáltató és felhasználószámuk a következőképpen fest:

ww_streaming_top6.jpg

Afelől senkinek nincsen kétsége, hogy a piacvezető továbbra is a tőzsdére készülő Spotify, és az Apple Music második helye is vitathatatlannak tűnik. A dobogó harmadik fokára ugyanakkor az Amazon streaming szolgáltatása, szolgáltatásai kerültek. 

Amiben az igazán sokkoló az, hogy  3 év azaz 2014 óta, amikor is a tizenegyedik helyen voltak, sikerült felzárkózniuk és minden jel szerint sokkal inkább az első két helyezettet veszélyeztetik, mint őket veszélyeztetné bárki…

A verseny kimenetele persze sok mindentől függ,  leginkább attól, kinek menni pénze van. Ha pedig innen közelítjük meg a jövőt, akkor bizony pont a piacvezető, a Spotify  jövője a legnagyobb kérdés. Hiszen az olyan cégek,  mint az Apple vagy az Amazon streaming szolgáltatásokat egy sokkal nagyobb cél részének tekintik. Nem a megtérülés tehát a cél, hanem a piachódítás, ebben pedig lényegében végtelen pénztárcák segítik őket.

Az Amazon pedig több szempontból is kiemelkedik ebből a mezőnyből. A  e-commerce felől egyre inkább a szórakoztató szolgáltatások felé mozgó cég zenei téren tulajdonképpen az Apple 2000-es évek közepén megvalósított stratégiáját követi. Amíg Steve Jobs-ék akkor az iTunes/iPod/iPhone hármas köré szervezték tartalomszolgáltatásaikat, addig az Amazon lényegében ugyanezt teszi az otthoni szórakoztató eszközeivel ( Fire TV,Amazon Echo) és  szolgáltatásaival.

A többi streaming szolgáltatóval szemben Jeff Bezos csapata radikálisan más megközelítést alkalmaz akkor, amikor célcsoportot keresett, keres szolgáltatásai számára. A streaming szolgáltatásokért fizetők túlnyomó többsége  a 25-34 éves korosztályból kerül ki. Erre  lő mindenki, a Spotify-tól az Apple Music-ig. Ebből a korosztályból ugyanakkor  aki hajlandó és szeretne fizetni a zenéért, már mindenki meg is teszi, így nem új előfizetőket hoznak be a szolgáltatások, hanem sokkal inkább egymástól  szipkázzák el azokat.

Forradalmi streaming szolgáltatás érkezhet az Amazontól ősszel

Amikor 2014-ben az Amazon egy korlátozott tartalomkínálatú, de Prime előfizetői számára ingyenes streaming szolgáltatással lépett a piacra a legtöbb vetélytárs mosolygott nem létező bajsza alatt. Az Amazon aztán két év szívós munkával magát a szolgáltatást is jelentősen javította és a streaming piac is egyre inkább szaturálódott., így 2016 őszére vannak olyan kimutatások melyek alapján az Amazon Prime Music tekinthető jelenleg a világ legjelentősebb streaming szolgáltatásának.

 

Az Amazon ezzel szemben a többieket próbálja megszólítani. Ez a csoport méretét tekintve hatalmas, ugyanakkor  tagjai nem szívesen fizetnek a zenéért, biztosan nem  havi 10 dollárt. Számukra lehet kiváló megoldás az a struktúra, amelyet az Amazon évekkel ezelőtt kitalált és azóta is alkalmaz. A Prime előfizetők számára egy ingyenes, de egyre fejlődő zenei szolgáltatás nyújt majd, a nem prime előfizetők számára pedig ott lesz majd a hagyományos árazású és óriási zenei adatbázishoz való elérést  kínáló szolgáltatás vagy az egyfajta home entertainment megoldásként értelmezhető Echo alapú, olcsóbb szolgáltatás.

Az elmúlt egy év pedig tulajdonképpen az akkor feltett kérdésünkre „A nagy kérdés ugyanakkor az, hogy minderre a vetélytársak hogyan reagálnak majd? Elindul-e a világ streaming ipara az olcsóbb szolgáltatások felé ( a  kiadók ellenállását legyűrve) vagy esetleg egyre több, különböző árazású streaming szolgáltatást kínál majd minden szereplő? vagy esetleg megpróbálják az Amazon elképzelését figyelmen kívül hagyva továbbra is a 10 dollár ellenében hatalmas zenei adatbázisokhoz való hozzáférést nyújtó szolgáltatásokat erőltetni…” is választ adott. A válasz és az, hogy továbbra is szinte minden szereplő 10 dollárért próbálja értékesíteni szolgáltatást szinte kikövezi az utat az Amazon előtt ahhoz, hogy hamarosan átvegye az uralmat a streaming szolgáltatások között is.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr3713086176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása