Alig telt el 24 óra azóta, hogy a Spotify a valaha legjobban várt zeneipari tőzsdére lépéseként ( ami talán csak a Facebook parkettre lépésével volt várakozást tekintve összevethető) megjelent a New Yorki börzén.
A piacra lépést nagyon sok tekintetben kétségek, kételyek övezték , révén úgy, ahogy a Spotify tőzsdére lépett, nem nagyon szokás tőzsdére lépni. Az IPO ( aza Initial Public offering) azaz a részvénykibocsátás helyett ugyanis egy másik megoldást, az ún. direct listinget választotta a svéd cég. Utóbbi esetben a cég meglevő részvényeivel ( tehát nem újakkal, szemben az IPO-val) lehet kereskedni a parketten, azonban a publikus kibocsátás kimarad, azaz befektetőknek nem kell előre megvásárolniuk a részvények egy bizonyos hányadát, meghatározott áron. A kibocsátási ár hiánya azt is jelenti, hogy nem lesz előre meghatározott ár, azt a kereslet és a kínálat szabja majd meg. A kereskedés elméletben persze ugyanakkor ugyanúgy zajlik, mint a normál parketten. ( hiszen annak része a részvény ez esetben is)
A gyakorlatra aztán a tegnapi nap mutatott, inkább vegyes példát. A Spotify részvény -órákkal a kereskedés megkezdése után - nagyon magas, 169 dolláros részvényenkénti nyitóáron kezdte meg a kereskedést, amely közel 30 milliárd dollár értékelte a svéd céget. A kereskedés végére ez az ár 149 dollárra csökkent, ami egy hagyományos tőzsdei részvénykibocsátás esetén ez a tény- a napon belül közel 10%-os árfolyam esés- mindennek lenne mondható, csak pozitívumnak nem.
A Spotify esetében ugyanakkor jelentősen árnyalja- pozitív irányban- ezt az, hogy a záróár még így is jelentősen meghaladja a Spotify által az elmúlt 3 hónapra jelzett 132 dolláros legmagasabb árfolyamot. Ez alapján a cég értéke 26-27 milliárd dollárra tehető. Jegyezzük meg, hogy ezzel ugyan ,messze elmarad az elmúlt évek kibocsátásainak értékétől, de brutálisan meghaladja a jelenleg egyetlen a Wall Street-en elérhető streaming szolgáltatás, a Pandora piaci kapitalizációját!
Az első nap egyben arra is választ adott, hogy a jelenlegi Spotify befektetők menyire akarnak vagy éppen nem akarnak megszabadulni részvényeiktől. A viszonylag kis forgalom és kevés kötés arra utal, hogy egyelőre kivárnak. Különösen igaz ez a nagy nemzetközi lemezkiadókra, amelyek az elmúlt évek során tartalmaik licenszelésért cserébe részesedést kaptak a svéd cégben.
Nézd meg a teljes Spotify tőzsdei sztorit felölelő írásainkat is Daniel Ek és cége nem a szabványosnak mondható, befektetési bankok által vezetett, a kibocsátás tekintve drágább, de sok tekintetben biztonságosabb tőzsdére lépést választotta. Mindennek értelmében a cég ajánlott kibocsátási ár , befektetési is bankok és meghatározott ideig, meghatározott számú részvényt el nem adható befektetési bankok nélkül lép majd a parkettre. Tovább
.................................................................................................................................................................... Ezt ígéri a befektetőknek a Spotify A Spotify régóta várt tőzsdére lépése kapcsán , az amerikai tőzsdefelügyeletnek leadott adatok alapján rengeteg a cég stratégiájával és helyzetével kapcsolatos információt is megtudhattunk.Nézzük tehát, hogy tisztán a számokat nézve mit is igér a Spotify a befektetőknek! Tovább .................................................................................................................................................................... Máris kitört az őrület a Spotify részvényekkel kapcsolatban Ugyan a hivatalos kereskedés a svéd cég réstényeivel csak április 3-án indul el, a Spotify részvények piaca már ,most is él, csak persze egy sokkal kisebb ,zártabb körben, mint majd…Ezen a piacon pedig már m ost is pörögnek az részvényvásárlások és vételek.. jelenleg 125 dolláros részvényenyénti áron. Tovább |
Rövid távon, tehát, a hatalmas érdeklődést ellenére egyelőre nem láttuk azt a fajta őrületet, amire sokan számítottak. Hosszabb távon pedig nyilván az határozza majd meg az árfolyamot, hogy mennyire a Spotify mennyire képes meggyőzni a befektetőket arról, mi is a stratégai szerepe, hogyan tid megküzdeni a nála jóval nagyobb tech óriások streaming szolgáltatásaival és mindebből hogyan is lesz egy koherens jövőkép. Ahhoz ugyanis, hogy a befektetők higgyenek a svéd cég hosszú távú sikerében és ne csupán egy akvizíciós sztorinak gondolják azt, Daniel Ek-nek és csapatának be kell bizonyítania, hogy képes folyamatosan növelni fizető ügyfeleinek számát, emellett úgy tud növekedni, hogy a jövedelmezősége is javul.