Free Music!

Sokkolta a befektetőket a Spotify

2018. december 02. - Pléh Dániel

Alig három hónap  telt el azóta, hogy  arról írtunk, írhattunk, hogy a Wall Street kedvence lett a streaming zenei piac piacvezetője a svéd Spotify. Tette mindezt annak dacára, hogy májusban és a múlt héten is közzétette egy-egy  az adott negyedévre vonatkozó pénzügyi jelentést, melyeket a befektetők  kisebb kritikákkal, de úgy tűnik elfogadtak.

spotify_wallstreet.jpg

Most, egy negyedévvel később aztán mindennek a szöges ellentéte jelenthető ki, és tulajdonképpen most is mindennek az oka a svéd cég negyedéves jelentésében keresendő.  Nézzük hát mi is bosszantotta fel olyannyira a befektetőket Daniel Ek cégével kapcsolatban?

Ügyfélszám: A Spotify prémium előfizetőinek száma tovább növekedett  és immáron megközelítette a 90 milliót. A 87 millió prémium felhasználó 4 milliós növekedést jelent az előző negyedévhez  képest, viszont   mindez egyben azt is jelzi, hogy a növekedés üteme lelassulni látszik, nem is kevéssel. Az előző negyedévben átlagosan havi 2,67 millió, még  a harmadik negyedévben csupán 1.33 millió új prémium ügyfék került a Spotifyhoz, annak ellenére, hogy a svéd cég több  területen is agresszív promóciókat folytatott! 

spotify_userbase_2018q3.jpg

Éves szinten persze a  prémium felhasználószám növekedés továbbra is  meredek 40%-os nüvekedést mutat! Ezen felül ami még talán biztosíthatja a most nekikeseredett Spotify befektetőket az az, hogy a 87 milliós szám pontosan a svéd cég által előrejelzett 85-88 milliós sávban található, azaz  a prognózisoknak megfelelő adat!

A teljes ügyfélszám, azaz az ingyenes és a prémium előfizetők száma alulról súrolja immár a 200 milliós határt. A Spotify üzleti modelljéből adódóan- azaz, hogy alapvetően ingyenes ügyfeleket konvertál  fizető ügyfelekké, így az ingyenes ügyfélbázis alakulása sokszor előrejelzi azt, mi várható a prémium ügyfelek esetében. Ezt  pedig táplálhatja az optimizmust a jövőt illetően, hiszen a harmadik negyedévben  meredeken nőtt az ingyenes használók száma!

Üzleti eredmény: a Spotify-al és amúgy általában a független streaming szolgáltatásokkal kapcsolatban a  legjelentősebb befektetői kétség, hogy mikortól fognak tudni nyereségesen működni?

spotify_results_2018q3.jpgFonák módon a svéd cég pont ebben, az amúgy befektetők által maximálisan  negatívnak értékelt  negyedév volt az első olyan, amikor a Spotify profitot termelt!  persze a 43 millió  euró a bevételekhez viszonyítva minimálisnak mondható, de akkor is, az első félben összes termelt közel 600 millió euró veszteséghez képest drasztikus javulást mutat! A javulás két okra vezethető vissza. Egyrészt a svéd cég  kínai vetélytársában a Tencentben birtokolt részesedése utáni mintegy 125 millió eurós adó visszatérítésnek. Másrészt pedig a jelentősen visszafogott  marketing és fejlesztési költségeknek.  

Ha azt mondjuk, hogy a tőzsde és a befektetők szkeptikusan fogadták  ezeket az adatokat, akkor még talán jóindulatúak is voltunk a Spotify-jal.  A  második negyedéves jelentés után a 170-180 dolláros árfolyam sávban mozgó részvény  a 130 dolláros szintre  esett vissza sőt az alá is benézett az elmúlt hetekben.

sptofiy_stock_201810-11.jpg

A svéd cég helyzete pedig mindezzel nehézzé vált.  Hiába elégedett ugyanis a zeneipar azzal amilyen tempóban és ahogyan növekszik a Spotify,a befektetői elvárások teljesen mások.  A befektetők szemében ugyanis a Spotify egy technológiai startup.  Amitől gyors növekedést és a meglevő piacok alapvető átformálását várják, várnák a befektetők.  Ennek az elvárásnak pedig nem lesz egyszerű megfelelni, elég ha csak a Spotify vetélytársára és tőzsdei elődjére, a Pandora-ra és tőzsdei felfutására majd pedig éveken ét tartó vesszőfutására gondolunk..

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr9814351737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása