Mert mindenkit vár valaki valahol

Motorozzunk Okosabban

Motorozzunk Okosabban

Melyik nyomvonalat válasszam motoron?

2014. március 17. - Holovácegy

Ez egy olyan téma, amiről viszonylag keveset lehet hallani, olvasni. Egy autóval egyértelmű, hogyan haladjunk a sávunkban, de motorral már korántsem az. Nagyon sokan középen mennek, ez logikusnak is tűnik, egyenlő távolságra van mindkét oldalról érkező veszélyforrásoktól. A lassabb robogósok előszeretettel húzódnak le jobb oldalra, hogy könnyebb legyen megelőzni őket, sokan pedig folyamatosan cikáznak, egyenesen szinte nem is mennek egy métert sem.

nyomvonal.jpg

 De mégis. Van olyan választás, ami egyértelműen jobb, mint a többi?

A válasz röviden: van, de a rossz hír, hogy nem mindig ugyanaz: igazodnunk kell a körülményekhez.

A középen haladásról mindenkit lebeszélnék, legalábbis itt Magyarországon és más kelet-európai országok útjain. A magyarázat egyszerű: nálunk alig takarítják az utakat, az autók kerekei viszont folyamatosan tisztítják a saját nyomvonalukat. Illetve az olajfoltok is rendszerint középen vannak, mert az olaj általában az autó motorjából, váltójából folyik. Városban is kisebb eséllyel kapunk defektet, ha egy képzeletbeli keréknyomban haladunk, mint ha középen megyünk, és féktávokon is tisztább, kevésbé poros az aszfalt, nehezebben csúszik meg a gumi. A városból kiérve pedig nincs veszélyesebb annál, mint ha a kanyar közepén egy sóderkupaccal találkozik az ember. Ha a bal vagy jobb keréknyomban haladsz, akkor ettől legtöbb esetben nem kell félned, vagy legalábbis kevésbé lesz veszélyes a helyzet, mint ha a két keréknyom között haladnál. Az Alpokban kanyarogva ezzel kevésbé kell foglalkozni, ott lehet középen is menni, vagy az egész sávot használni, levágva a kanyart, de itthon egyelőre jobb figyelni és a középső nyomvonalat elkerülni...

Azonnal érdemes szólni arról is, milyen helyzetek a kivételek. Például nem szabad egyik kerék nyomvonalában sem menni, ha ki van vályúsodva az út, vagyis a nehéz teherautók a meleg aszfaltban mély keréknyomokat vájtak. Ezek veszélyesen megvezethetik a motor kerekét, és máris kész a baj. Esőben még az enyhe nyomvályút is kerülni kell, mert az összegyűlt vízen könnyebben alakul ki a vízen csúszás jelensége, az aquaplaning.

Rendben, ha nem közép, akkor most jobb vagy bal?

Ha csoportban motorozunk, akkor egyértelmű a válasz, cipzár alakban megyünk, egyik bal, következő jobb, megint bal, stb. De ha egyedül vagyunk és éppen előzni sem akarunk? Én arra szoktam figyelni, hogy honnan leselkedik kisebb veszély rám, és annak megfelelően váltogatom az oldalt. Vegyünk végig pár tipikus esetet:

1. Országúton haladok, szembe jönnek. Ilyen helyzetben mi a veszélyesebb, a szembejövővel ütközni, vagy valamivel, ami jobb oldalról váratlanul felbukkanhat? Szerintem egyértelműen a szembejövő a veszélyesebb, ezért ilyenkor a jobb nyomvonalat választom. Egy tipikus ilyen helyzet. A srácnak nagyon jó reflexe és hatalmas szerencséje volt. Ha nem akar előzni, akkor érdemesebb lett volna eleve nagyobb távolságot hagyni és a jobb oldalon maradni:

2. Ki akar kanyarodni valaki jobbról: ha jönnek szembe is, akkor maradok jobb oldalt, lásd első pont, de ha senki nem jön szembe, akkor behúzódok a bal nyomvonalra. (Hozzáteszem, ilyenkor fel kell készülni, hogy mi van, ha egyszer csak kivágódik elénk, ezért sokszor érdemes lassítani, felkészülni a fékezésre, kerülésre, és figyelni a vezető tekintetét, hogy észrevett-e minket, de ezt csak úgy zárójelben mondom)

3. Szerpentinen jobb kanyarban: Érdemes a bal nyomvonalat választani kezdésnek, mert akkor jobban belátod a kanyart, messzebbre látsz el. Ha jönnek szembe, akkor figyelve hogy középen van-e valamilyen sóder, olajfolt, akármi, át kell húzódni jobbra, hogy a lehető legtöbb helyed maradjon, ha a szembejövő levágja a kanyart. Ha nem jön senki szembe, akkor választhatsz, hogy végig belül maradsz, vagy a kanyar közepénél behúzódsz, majd kigyorsításnál mész vissza balra (ideális ív).

4. Szerpentinen bal kanyarban: Épp ellentétesen kell csinálni, mint az előzőnél. Mindig a jobb nyomvonalról kezd a balos kanyarokat, így sokkal messzebbre látsz be a kanyarban, és messzebb is vagy az esetleg szembejövő autótól. Addig maradj itt, amíg az egész kanyart be nem látod. Utána eldöntheted, ha látod hogy tiszta a sáv közepe is, és nem jön szembe senki, hogy behúzódsz középre, majd a kanyar közepét elhagyva kigyorsításnál visszatérsz a jobb oldalra (ideális ív), vagy behúzódsz és maradsz belül (ha nem jön szembe senki az biztonságosabb nyomvonal, mint a jobb, ahonnan kiugorhat egy őz, stb), vagy kicsit lassabb tempóval veszed be a kanyart és végig a jobb oldalon maradsz.

5. Városban én szinte mindig a baloldali keréknyomot választom, kivétel ha jobbra akarok sávot váltani vagy kanyarodni, de ha sokkal lassabb vagy a forgalomnál (robogó), akkor inkább húzódj le a jobb oldali nyomvonalra. Annál jobban azonban soha, ne kerülj közelebb a padkához, mint az úton haladó autók jobb oldala, mert ott már egy parkoló autó hirtelen kinyíló ajtaja, vagy az út szélén lévő koszos rész plusz veszélyt jelent rád!

6. Autópályán engem előznek: Én ilyenkor le szoktam húzódni a jobboldali keréknyomra.

7. Autópályán én előzök valakit: Mindenképpen a bal keréknyomot érdemes választani, és a lehető legnagyobb oldaltávolságot hagyni

8. Autópályán, autóúton éppen nem előznek és én sem előzök: Ilyenkor a baloldali keréknyomban vagy a legnagyobb biztonságban, kétsávos úton természetesen a jobbra hajts szabályának megfelelő a külső, jobb oldali sávban.

9. Autópályán a leálló sávban áll egy autó: Ilyenkor húzódj be a bal keréknyomra, sőt, ha éppen nincs mögötted senki, aki előzési pozícióba kerülhetne, inkább húzódj be a belső sáv jobb keréknyomába, ha hirtelen kivágódna a leállósávból az autós.

Sokáig lehetne a példákat sorolni, de a lényeg mindig ugyanaz, ahonnan kisebb veszély várható, arra húzódjunk, kanyarban pedig ahonnan többet látni. Egyébként ezzel egész jól le lehet kötni magunkat egy hosszabb unalmas pályázás alatt is, hogy figyelünk arra, éppen melyik nyomvonal a legjobb. Persze, ha egy másik motorossal megyünk együtt, vagy csoportban, akkor a csoportos motorozás szabályai a mérvadóak, ezt csak egyedüli motorozáskor használjuk.

Ha tetszett a bejegyzés, olvasd el a többit is, és ajánld az oldalt barátaidnak! Facebook oldalunkat is lájkold, nemcsak a friss blogbejegyzések, hanem más érdekes tartalmak miatt is!

A bejegyzés trackback címe:

https://okosmotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr195866205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

metal · http://electric.blog.hu 2016.07.28. 09:00:07

Alapból mindig a sáv bal oldalára kell húzódni (egyedül a bal kanyar talán a kivétel). Mindig a sáv jobb széle van rosszabb állapotban, és a hirtelen eléd lépő gyalogos, állat is általában jobbról jön.
süti beállítások módosítása