Amikor a Cherokee összemegy mosásban - Jeep Compass bemutató

Jeep Compass
Vágólapra másolva!
Térjünk rögtön a tárgyra: fronthajtással és 140 lóerős, 1,4-es turbómotorral 7 millió forinttól indul az új Compass ára. Lehet kapni persze 10 millió felett, dízelmotorral, 4X4 hajtással és extrákkal tömve is. Mindez a méretével együtt segít elhelyezni a piacon: újabb kompakt SUV keresi szerető gazdáit, például a népszerű Volkswagen Tiguan vagy Nissan Qashqai helyett, markáns dizájnnal és jól csengő amerikai márkanévvel, amely évtizedek óta kínálja a határtalan kalandok ígértét. De miben olasz?
Vágólapra másolva!

Nem kapkodta el a Fiat Chrysler Csoport a Jeep Compass generációváltását. Az első - legalábbis Európában - kompaktnak számító Jeep 11 éve jelent meg, s a hatalmas tengerentúli piacon

a fiatalok tömegterepjárójának szerepét volt hivatott betölteni,

több-kevesebb sikerrel. Az esetlenül pocokalkatú és olcsó technikájú aszfaltterepjárót nálunk borsos áron lehetett kapni, nem véletlen, hogy a Compass I. csak a Jeep márka keményvonalas rajongótáborát volt képes megszólítani.

5. Második, javított kiadás, a márkanévhez illően némi terepalkalmassággal: a két alapmotor feletti változatok csakis 4x4 hajtással kérhetők. Galériához kattintson a képre! Forrás: Jeep

Minőségibb, immár olasz technikával

Na de majd most! A második generáció immáron az évszázados európai múltú Fiattal készült kooperációban, s e tény már első ránézésre is szembetűnő. Ugyan nincs hatalmas különbség a régi és az új Compass formavilága között, egyszerűen a helyére került minden. És nem mellékesen a világszerte menő nagy testvérre, a Cherokee-ra hasonlít, amelynek körvonala 4,4 méteres méretben is jól mutat.

A hazai bemutató eredetileg menetpróbának indult, de alig volt mód vezetni - a menettulajdonságokról később részletes tesztben számolunk be Forrás: Jeep

Az egész autó felnőttesebb hatású, s igazi világfiként érkezett meg hozzánk, hozva majdnem mindent, ami az öreg kontinensen kell.

Egyedül a "Made in USA" életérzés hiányzik belőle,

amely a V6-os selymes járását leszámítva az utóbbi évtizedekben inkább előny, mintsem hátrány.

Belül az elődnél sokkal igényesebb környezet fogadja a vezetőt és az utasokat Forrás: Jeep

Noha a 2000-es évek közepén a Daimler volt a partner és a padlólemezen osztoztak is pár gyártmánnyal, az első Compass hamisítatlan amerikai közlekedési eszköz volt a faék egyszerű hidrodinamikus automata váltóival és az elnagyolt, kommersz belsőjével. Innen nézve a Fiat asszisztencia kifejezetten jót tett az újdonságnak, hisz jóval tisztességesebb összeszerelési és anyagminőséget ad, és persze a technikai részletek is finomodtak.

6. Az intelligens Active Drive önállóan osztja a nyomatékot - akár egy kerékre a 100%-ot -, míg a vezető négy eltérő tapadásprofilt kapcsolhat: hó, sár, homok és automata. Az extraként kérhető Active Drive Low mindezen felül ultrarövid terepáttételt ad Forrás: Origo

Majdnem mai trendek

A hajtásláncok például már majdnem a legújabb trendek szerint készültek. Azért csak majdnem, mert hibrid és elektromos változatok egyelőre nincsenek a kínálatban, de a korábbi 2,0, 2,2 és 3,7 literes őskővületeket kis hengerűrtartalmú, közvetlen befecskendezéses turbós motorok váltották fel.

Mérföldes belső skála, mint oly sokáig az import amerikai autókon? Szó sincs róla, van viszont középen jókora színes kijelző Forrás: Jeep

Benzinesből például ott a jól ismert Fiat 1.4 MultiAir (140 vagy 170 lóerővel), dízelből pedig a számtalan olasz modellből ismerős 1,6-os (120 lóerő) vagy kétliteres (140-170 lóerős) Multijetet lehet választani. Az elődben alapnak számító két liter lett tehát a csúcs, persze

a lökettérfogatot leszámítva mindenben más technikával.

Váltóból hatsebességes kézi, valamint kilencfokozatú automata közül lehet dönteni, s hajtásképletből is kettő van.

Együtt majdnem az egész család, balról jobbra haladva a Grand Cherokee, a Compass, a fura orrú Cherokee és a kis Renegade. Vajon ki hiányzik? Hát persze, a klasszikus Wrangler Forrás: Jeep

Ha kell, tényleg tud sziklát mászni

4x2 csak a két alapmotorhoz lesz csak elérhető, minden más változatban az összes kerék hajtott. Az Active Drive és az Active Drive Low egyaránt képes akár egyetlen tapadó kerékre átvinni a teljes nyomatékot, utóbbi verzióban azonban terepáttétel is van. Az intelligens rendszer az útviszonyokhoz is kitűnően igazodik: automata, hó, sár és homok, illetve a jövőre érkező Trailhawkban sziklamászó üzemmódra is kapcsolható.

Tisztességes helykínálat fogad hátul is, de vannak tágasabbak is a kategóriában. A dupla padlójú, megfelelő méretű csomagtartóval együtt családi használatra is bő alkalmas, ami nagy különbség a Renegade-hez képest Forrás: Jeep

Futóműemelésről és differenciálzárakról nem kaptunk információt, nem e kategória sajátja ez, modern SUV-hoz méltó módon azonban a Compass ötcsillagos eredménnyel zárta a szigorított Euro-NCAP törésztesztet.

Mindegyik kivitelben széria a ráfutásgátló és a sávtartó rendszer,

amelyekkel együtt hetven aktív és passzív, zömmel alapáras biztonsági felszerelés érhető el a Compasshoz.

A kilencvenes években, messze a SUV-őrület előtt nálunk is jól ismertek voltak a főleg VM-dízelmotoros Cherokee-k, a jól menő vállalkozók vagy maffiózók pedig a V8-as hangon öblögető Grand modellel jártak. Aztán hosszú szünet következett, de most újra népszerű lehet Forrás: Jeep

A dzsipek legendája és a forma adja el

Nyilván sok család boldogan mászkálna egy új Compass-szal a belvárosi aszfaltdzsungelekben, ha lenne rá pénzük, illetve mások könnyen nagyobb SUV-ból is átülhetnek bele. Négy felnőtt elöl-hátul komfortosan utazhat benne,

széltében sem szűk, és a 438 literes csomagtér is átlagos.

De a Compass inkább divatcikk, mintsem a nagyvonalú helykínálata, a fájdalomküszöbön belüli külső dimenziói és az ára miatti titkos amerikai támadófegyver az európai hobbiterepjáró piacon.

A hetes tagolású hűtőmaszk a Cherokee-családba tartozó Jeep modellek védjegye. Végre összeállt a forma Forrás: Jeep

Persze miután komoly elemzések mind a kompakt SUV szegmens jelentős növekedését vetítik előre az elkövetkező 3-5 évben, bizonyára a Compass is megtalálja majd az utat a saját vásárlói felé. A neve mindenesetre beszédes előjel, és immár a dizájn vagy a technika sem állhat sikerek útjába.