A beomlott olasz híd üzemeltetőjét vádolták, valamint az Európai Unió költségvetési megszorításait említették a keddi genovai tragédia felelőseit kereső olasz politikusok. A genovai főügyész szerint egyértelmű, hogy nem “véletlen baleset” történt.
Az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade (ASPI) szerdán kiadott nyilatkozatában ugyanakkor hangsúlyozta, hogy rendszeres és mindenre kiterjedő, alapos vizsgálatokat folytatott a híd szerkezeti állapotának ellenőrzésére, és ezek mindeddig megnyugtató eredménnyel szolgáltak. Francesco Cozzi genovai főügyész szerdán újságíróknak elmondta: a nyomozás során elsősorban az 51 éve épült híd karbantartását és terveit vizsgálják majd. Cozzi hozzátette: nem tudja, hogy terhel-e bárkit törvényes felelősség a tragédia miatt, de abban biztos, hogy nem “véletlen baleset ” történt. A híddal kapcsolatban senki sem tett panaszt az elmúlt években – mutatott rá -, de a nyomozás a híddal kapcsolatos korábbi dokumentációkra is kiterjed. Hangsúlyozta: ha az ügyészségnek tudomása lett volna a híd biztonságát illetően felmerülő bárminemű kételyről, munkatársai – mint fogalmazott – nem autóztak volna keresztül rajta havi húsz alkalommal maguk is.
Danilo Toninelli olasz közlekedési miniszter ugyanakkor arról számolt be, hogy már folyamatban volt egy 20 millió eurós (6,5 milliárd forint) pályázati kiírás arra, hogy jelentős biztonsági fejlesztéseket végezzenek a hídon. Az ASPI az után adta ki közleményét, hogy Toninelli a Facebookon közzétett bejegyzésében a híd fenntartóinak lemondását követelte, továbbá kezdeményezte, hogy a közútkezelőt fosszák meg koncessziós jogától. A miniszter ezen felül 150 millió euróig (48,69 milliárd forint) terjedő büntetés kiszabását javasolta a cégre vonatkozóan, és kötelezné az üzemeltetőt a híd újjáépítési költségeinek fedezésére. A közlekedési miniszter a korábbi olasz kormányzatokat is megvádolta, mégpedig azzal, hogy politikai hozzájárulásért cserébe szemet hunytak az autópályák biztonsága felett.
Luigi Di Maio, az Öt Csillag Mozgalom (M5S) nevű kormánypárt vezetője ugyancsak az ASPI-t tette felelőssé a tragédia miatt, Matteo Salvini olasz belügyminiszter pedig szintén a cég engedélyeinek megvonását indítványozta. Az ASPI közleményében kiemelte: a híd karbantartási programját a rendszeres ellenőrzések alapján határozták meg, és ezt a közlekedési minisztérium is jóváhagyta. Salvini az EU Olaszországra kirótt megszorításait is hibáztatta a tragédiáért, és ígéretet tett rá: a jövőben nem hagyja majd, hogy az EU költségvetési megszorító előírásai miatt szenvedjen csorbát az ország biztonsága.
Az olasz állami rádió jelentése szerint az M5S képviselői 2013-ban megkérdőjelezték egy nagyszabású és költséges infrastruktúra-ellenőrzési program szükségességét, pazarlónak tartva az intézkedést. A keddi tragédia után azonban az erre vonatkozó bejegyzést eltávolították a párt weboldaláról. A hídomlás halálos áldozatainak száma szerdán negyvenkettőre nőtt, de a helyszínen még mindig folyik az eltűntek keresése – közölte Cozzi szerdán a RAI közszolgálati televízióval.
Ferenc pápa a római Szent Péter téren összegyűlt több ezer hívővel együtt imádkozott a tragédia áldozataiért és hozzátartozóikért. A katolikus egyházfő elmondta: lélekben az áldozatokkal, a sérültekkel és családjaikkal, valamint azzal a több száz emberrel van, akik a történtek következtében otthonaik elhagyására kényszerültek. A tragédia az A10-es autópálya Morandi nevű hídjával történt, amely a francia határ közelében van, és üdülőhelyekhez is vezet. Az áldozatok között két román, két albán és három francia állampolgár is van.
MTI; Vezető kép: Reuters
SolnesM
2018-08-16 at 14:33
Nazional , innen a NAZI
SolnesM
2018-08-16 at 14:32
Nazinal Socialista Arbeiter Partei
Nézzük_magát_a_dolgot
2018-08-16 at 09:04
Nem rokonszenves az olasz hozzáállás, miszerint azért nincs pénz karbantartásra-felújításra, mert az EU szigorú költségvetési politikát erőltet az olaszokra. Az olasz államháztartási hiány és államadósság már olyan mértékű, ha az nálunk lenne, már atomot dobott volna ránka a nagy EU. Egyszerűen arról van szó, hogy az olaszok a tényleges teljesítményüknél jobban élnek, elhedonozálják a pénzt ahelyett, hogy ilyesmire költenék. Miért van pédául az, hogy a valaha szebb napokat látott FIAT autók már a kutyának kellenek, hiába adják a versenytársakhoz képest kétharmad áron? A csodálatos természeti adottságok, a mérhetetlen mennyiségű művészeti és építészeti érték szebbnek-jobbnak mutatja a helyzetüket a ténylegesnél. De a múltból nem lehet örökké megélni. Most azt mondják, ugyan hadd növeljük már a mérhetetlen korrupció és koncepciótlan tékozlás segítségével a hiányt olyan magas szintre, hogy az már kifizethetetlen legyen, és akkor majd az EU országai (gyakorlatilag a németek) majd kénytelenek lesznek a zsebükbe nyúlni, és kifizetni helyettük az adósságot, ők meg igazi mediterrán életörömmel ószólemióznak a lagunáikban. Hogyan is írta Petőfi az adósságról? “Ha csináltad, fizesd is ki / Ha a nyelved öltöd is ki”.
Naprózsa
2018-08-15 at 18:15
Azért várjuk ki a végét mielőtt rákenünk mindent a mérnökökre. A veronainál – szerintem – csak a buszvezető és a póttartály volt az okozó. Minden idiótára nem lehet méretezni az autópályákat és egy komplett majomfogó se védte volna ki a felgyulladást.
Itt meg mit csináljon egy útkezelő, ha nincs keret a javításokra? Talán inkább az őslakosok biztonságára kéne költeni azok adóját, s nem a migránsokra. Az egyik áthajtó autós például nagyobb lengést érzékelt a pályán mint szokott, s talán volt a nagy szél idézte rezonanciának is valami szerepe a katasztrófában.
Lazits
2018-08-15 at 16:47
Terék kollégának mindenben igaza van. Úgy tűnik, Olaszo.-ban nincs minden rendben. Az eset igazolni látszik a sajnálatos veronai busztragédiával kapcsolatos feltevésemet. Ahol igaz, hogy a közvetlen okozó a buszvezető, aki letért az útról, de az ilyen esetek kivédésére épített biztonsági eszközök nem voltak képesek betölteni funkciójukat. (Ne mondja senki, hogy a korlát nem képes megfogni egy buszt, mert csak méretezés és persze költség kérdése.) Nem véletlen, hogy az olasz ügyészség a buszvezetőn kívül ott is a pálya tervezőjét, építőjét és üzemeltetőjét vádolja. (Nem pedig a póttartályt, pótülést stb. okolják) És még azt mondják, hogy nálunk nagy a korrupció! M.o.-n ilyen nem fordulhat elő!
juhéjtrianondoncsu
2018-08-15 at 16:25
I. Terék
a mérnök azt jelenti mindenható???nem úgy tűnik!
(lásd Titanic)
e.házi bandi
2018-08-16 at 10:54
Olvastam valamikor, hogy vizsgálták a Titanic felhasadt hajólemezének állapotát, és több szegecset találtak, amiknek a feje lepattant. Ez szintén nem mérnöki hiba.
juhéjtrianondoncsu
2018-08-15 at 16:03
felelősök:ÖNZÉS,KAPZSISÁG,profit-téboly,korrupció stb
amikbe a liberális szellemiség automatikusan belekény-
szeríti az embert-hovatovább az egész emberiséget
mindennek ára van! el kellene gondolkodni és végre
cselekedni! enélkül ez a fajta ‘fizetés’ nőttön-nőni fog!
Fülöp Ida
2018-08-15 at 18:57
Ez teljesen így van. Az olaszok név szerint is jól tudják is, hogy ki a fő ludas mohó ez ügyben… http://multikultiszemlelo.blogspot.com/2018/08/vegso-soron-az-autopalya-ceg.htm