Világhírű építészek is indulnak a Közlekedési Múzeum pályázatán

2214.png
2018.08.09. 18:11

Úgy tűnik, vége a Közlekedési Múzeum épülete körüli hercehurcának, és végre egyenesbe kerül a projekt sorsa. Eredetileg csak arról volt szó, hogy a jól ismert városligeti épületet felújítják, visszaállítva eredeti szépségét, aztán később úgy döntöttek, lebontják és kicsivel arrébb építik fel újra. Miután menet közben kiderült, hogy az új ház nem alkalmas az tervezett funkció betöltésére, a Közlekedési Múzeumnak új helyszínt jelöltek ki Kőbányán, az egykori Északi Járműjavítóban. (A helyszín amúgy korábban, itt az Urbanistán is felmerült.)

Persze érthetetlen, minek kellett megfutni ezt a fölös kört (és miért kell most Innováció Háza néven egy elég erőltetett funkciót találni az újjáépülő múzeumnak), de ezzel mostantól ne foglalkozzunk. Örüljünk az új fejlesztésnek, mert tényleg nagyon penge lesz. Vagy legalábbis lehet.

A terület egyik emblematikus épülete a MÁV 1958–1962 között épített ún. Dieselcsarnoka, amely a 20. század ipari építészetének jellegzetes, a maga idejében korszerűnek számító mérnöki alkotása volt. Az épület déli része, az ún. Igazgatósági fejépület műemléki védelem alatt áll. A mögötte elhelyezkedő kilenc párhuzamos hajóból álló, mintegy 110 méter hosszú csarnok alkalmassá tehető a múzeum nagyméretű műtárgyakból, például vasúti és villamos kocsikból, buszokból, gépkocsikból álló gyűjteményének elhelyezésére." - áll a múzeum közleményében, ahonnan az alábbi, Urbanista szempontjából fontos információkat is szemléztem.

  • A korábbi városligeti épülethez képest az új helyszínen több mint két és félszer akkora, 13 ezer négyzetméternyi kiállítótér áll az intézmény rendelkezésére. Míg az előző kiállítóhelyen csupán 80 eredeti jármű bemutatására volt lehetőség, az új tárlaton legalább 190 darabot láthat majd a közönség.  
  • Az új múzeumi épületegyüttes kialakítása rendkívül összetett építészeti és városfejlesztési feladat. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori Északi Járműjavító ún. Eiffel-csarnokában épülő Opera Műhelyházhoz. A két beruházás együttesen Budapest legnagyobb, barnamezős kulturális városfejlesztését alkotja, amely – a Népliget és a volt Józsefvárosi pályaudvar területének tervezett rehabilitációjával – alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti, alulhasznosított átmeneti zóna városszerkezeti pozícióját.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nemzetközi, meghívásos pályázatot hirdetett, amelyen 15 sikeres magyar és világhírű külföldi építésziroda vehet részt. Olyanok, amelyek az elmúlt években nagyszabású múzeumi projektekkel, vagy történelmi környezetbe ágyazott kortárs építészeti alkotásokkal tettek szert hírnévre. A meghívott résztvevők körén túl a fennmaradó helyekre bármely tervező pályázhat, aki az alkalmassági feltételeknek megfelel.

A versenyző építészirodák: 3H Építésziroda, Amanda Levete Architects Ltd., Atelier Brückner GmbH, Bjarke Ingels Group, Caruso St John Architects, CÉH Zrt. + Foster & Partners, David Chipperfield Architects, Diller Scofidio + Renfro, Építész Stúdió Kft., KÖZTI Zrt., Lacaton & Vassal Architects.

A bírálóbizottság elnöke Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, társelnöke Makovényi Ferenc építész, a Magyar Építész Kamara elnökségi tagja, tagjai Baán László, a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Enric Batlle építész és tájépítész, Demeter Nóra építész, a Budapesti Építész Kamara delegáltja, Füleky Zsolt építészeti és építésügyi helyettes államtitkár, a Miniszterelnökség delegáltja, Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Pedro Gadanho építész, kurátor, a lisszaboni Művészeti, Építészeti és Technológiai Múzeum igazgatója, György István, Budapest Főváros kormánymegbízottja, Z. Halmágyi Judit építész, Pieter Jonckers, a Train World Brussels igazgatója, Kócziánné Szentpéteri Erzsébet, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nyugalmazott főigazgatója, Mártonffy Miklós, Budapest Főváros Városépítési Főosztályának vezetője, Pap Sándor, Kőbánya alpolgármestere, Marcela Steinbachová építész, Wachsler Tamás, a Steindl Imre Program vezetője és Winkler Nóra művészeti újságíró.

Érdekel, mi épül Budapesten? Kövesd az Urbanistát Facebookon, Twitteren, vagy újabban akár Instagramon is.