németország

Plakátkampánnyal és extrapénzzel próbálja hazaküldeni a menekülteket a német belügyminisztérium

“A te országod. A te jövőd. Most!” – áll a plakátokon, amelyek azt reklámozzák, hogy aki 2018. december 31-ig hazatér a származási országába, annak 12 havi lakhatási költségét kifizeti ott a német állam. A belügyminisztérium félmillió eurót költ a néhány napja indult plakátkampányra, és nem győz magyarázkodni, mert egyre nagyobb miatta a lakossági felháborodás.

A német belügyminisztérium (Bundesministerium des Innern, für Bau und Heimat, röviden BMI) november közepén plakátkampányt indított, hogy önkéntes hazatérésre buzdítsa a menekülteket. A szlogen nem túl barátságos: “A te országod. A te jövőd. Most!”, de az ajánlat nagylelkű: aki december 31-ig hazamegy a származási országába, annak akár 12 havi lakhatási költségét kifizeti ott a német állam.

Ez számszerűsítve úgy néz ki, hogy az önkéntes hazatérést választóknak egyébként is adott, a származási országtól és a menekültkérelemtől függő összegeket (felnőtteknek 800-1.200 euró, gyerekeknek 400-600 euró) kiegészítik személyenként maximum 1.000 euró, és családonként maximum 3.000 euró reintegrációs támogatással lakhatási költségekre.

A háborús övezetekbe természetesen nem akarnak visszaküldeni senkit: Szíriába, Jemenbe és Líbiába egyáltalán nem támogatják az önkéntes visszatérést, Eritreába és Szomáliába pedig csak korlátozottan.

A kampány hét nyelven fut: németül, angolul, franciául, oroszul, arabul, illetve pastu és fárszi nyelven. Körülbelül 2.400 plakátot tesz ki a belügyminisztérium 80 német városban, a kampány összköltsége nagyjából félmillió euró (kb. 162,5 millió forint).

Az önkéntes hazatéréssel kapcsolatos tudnivalókat egy külön honlapon magyarázza el a BMI, de a saját oldalán is részletes információkat közöl a témáról és a most futó plakátkampányról is.

Innen kiderül, hogy 2017. december és 2018. február között volt az első “A te országod. A te jövőd. Most!” szlogenű program, de azt csak online reklámozták, és akkor 1.600 menekült élt a lehetőséggel. A mostani, második akció szeptember közepén indult, és november 9-ig nagyjából 300-an jelentkeztek rá.

Vélhetően a csökkenő érdeklődés miatt árasztotta el plakátokkal Németországot a BMI. A hivatalos indoklás szerint ugyan ők csak tájékoztatni szeretnék a lakosságot a lehetőségről, de a honlapjukon ott a statisztika is, miszerint 2017-ben 29.522 menekült ment vissza önként a származási országába, idén október végéig viszont még csak 14.183 fő.

Azonban úgy tűnik, hogy a plakátkampánnyal nagyon mellényúlt a német belügyminisztérium, mert rengeteg negatív visszajelzést kapnak, amik miatt a Twitteren magyarázkodnak.

Leginkább az nem tetszik az embereknek, hogy a német állam pénzre váltja a lelkiismeretet és az emberséget, inkább pénzt ad a menekülteknek, csak menjenek haza, és ne kelljen velük foglalkozni. A kampány ellenzői szerint különösen visszatetsző, hogy mindezt úgy hirdetik, mint egy akciós utazást, hiszen csak december 31-ig érvényes az ajánlat.

A plakátokon szereplő zászlók sorrendjén is sokan fennakadtak, de az orosz nyelvű felirat végképp nagy értetlenséget keltett a német lakosok körében. Egy felhasználó azt írta ennek kapcsán, hogy a Németországban élő oroszajkú menekültek az egykori Szovjetunióból menekült zsidók, és a háború vagy Ramzan Kadyrov elől menekült csecsenek. “Ez az új politika és új tolerancia? Remek…”– tette hozzá.

Egy híres német viccoldal, a muszlimok által írt Noktara (ami már a magyar közmédián is gúnyolódott) csinált hét további plakátváltozatot, amikre a “A te országod. A te jövőd. Most!” helyett különböző szlogeneket írtak. A legegyértelműbb közülük a “Nincs vízum. Nincs jövő. Menj most!”, de van olyan noktarás álplakát is, ami az emberség pénzre váltását, a hátrahagyott és megsérült rokonokat, valamint a német fegyverexportot említi.

Az óriásplakátok után néhány nappal megjelentek a német városokban a citylightok is, és a hirdetések növekedésével párhuzamosan megszaporodtak a negatív visszajelzések a német lakosok részéről.

Sokan a közösségi médiában tettek közzé egy-egy plakátfotót azzal, hogy szégyellik magukat miatta, mert olyan, mint egy cég évvégi leárazásának reklámkampánya. Sven Giegold német zöldpárti EP-képviselő is azt írta ki Twitterre, hogy Horst Seehofer német belügyminiszter úgy kezeli az emberi sorsokat, mint az autókat, bankszámlákat vagy mobiltelefonszerződéseket, de a hazatérés nem árucikk.

A társadalmi témák iránt érzékeny, állami és céges plakátokat is már többször megheckelő német streetartos, Dies Irae (akinek neve egy egyházi ének, a harag napja) visszafordította a belügyre a saját kampányát.

Dies Irae átragasztott egy plakátot, amire

  • “A te országod. A te jövőd. Most!” helyett “A mi országunk. A mi politikánk. Most!” szlogent,
  • az “önkéntes visszatérés” helyére az “önkéntes visszalépés erkölcstelen politikusoknak” címet,
  • és alulra egy leírást tett, miszerint aki december 31-ig visszalép a politikai pályáról, az kap egy 5.000 euró értékű utazási utalványt olyan szép napfényes országokba, mint Szíria, Irán vagy Afganisztán

A streetartos még arra is figyelt, hogy a minisztérium hivatalos nevét kicserélje egy igazán csak a németül jól tudók számára érthető szójátékkal. A BMI hivatalos neve Bundesministerium des Innern, für Bau und Heimat, vagyis szövetségi belügyminisztérium az építésért és a hazáért. Ebből a Bund a szövetség, és ezzel játszott Dies Irae: kicserélte a bunt szóra, ami tarkát jelent (az „es” csak egy ragozás mindkettő mögött). A megheckelt plakátokon így a kiadó neve Buntes Ministerium der Heimat für alle Menschen, vagyis “A haza tarka minisztériuma minden emberért” lett.

Megosztás