DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. június 2. hétfő

Jövő héten szerződést hosszabbíthat Mexikóváros az F1-gyel

Minden jel arra utal, hogy rövidesen bejelenthetik a Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíj szerződéshosszabbítását. A főváros főpolgármestere, Clara Brugada ugyanis az ESPN beszámolója szerint egy helyi sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a jövő héten, egész pontosan április 30-án aláírják az új megállapodást. Persze hivatalosnak ez majd csak akkor lesz tekinthető, ha az F1 kommunikál róla, emellett az időtartamról sem szól egyelőre a fáma – igaz, a Motorsport értesülései szerint hároméves hosszabbításról lehet szó, azaz 2028-ig szólhat az új kontraktus.

A versenynaptárba 2015-ben visszatért és azóta csak a koronavírus-járvánnyal sújtott idényben kimaradó mexikóvárosi helyszín jelenlegi szerződése ugyanis az idei évad végén lejár, és egy ideig kérdésessé is vált a folytatás Sergio Perez mezőnyből való kiszorulása miatt. A jelek szerint azonban maradhat a közép-amerikai helyszín – ahogy Perez visszatérésére is esély van 2026-ban a Cadillackel –, ami így egy újabb jel lehet arra, hogy a jövőre debütáló Madring Imolát fogja kiszorítani a kalendáriumból, hiszen Mexikóváros és az F1 által promotált, így biztosan maradó Las Vegas mellett az ő megállapodásuk szól 2025 végéig.

f1-mexiko-2024

Le Mans-t is kihagyná a Stroll helyetti beugrásért az Aston F1-es tartalékosa

Kész lenne akár a Le Mans-i 24 óráson való rajthoz állást is beáldozni Felipe Drugovich, ha a sors úgy hozza, hogy a jövő hétvégi F1-es Kanadai Nagydíjon helyettesíteni kell valakinek Lance Strollt. Az Aston Martin szombat este adott ki közleményt arról, hogy pilótájuk hetek óta kéz- és csuklófájdalmakkal küzd, amelyek valószínűleg a 2023-as kerékpárbalesetére vezethetők vissza és ami miatt nem tudott rajthoz állni a vasárnapi Spanyol Nagydíjon.

Mivel egyelőre nem tudni, meddig tarthat Stroll rehabilitációja – bár pletykák annak kapcsán is vannak, hogy más állhat a háttérben, mivel sajtóértesülések szerint a garázsban dühöngött a versenyző a szombati Q2-es kiesése után –, így felmerülhet, hogy Montrealban sem tud indulni. Az Aston Martin hivatalosan két tartalékversenyzővel rendelkezik Drugovich és Stoffel Vandoorne személyében, ám elvileg mindketten a Le Mans-i 24 óráson versenyeznének ugyanazon a hétvégén, így akár a Mercedes-partnerség révén Valtteri Bottas kölcsönkérése is szóba jöhet.

Drugovich ugyanakkor a Bandnek nyilatkozva arról beszélt, hogy kész akár lemondani a Le Mans-i szereplésről az F1 kedvéért: „Pillanatnyilag még azt sem tudom, pontosan hogyan fognak alakulni innentől kezdve a dolgok. Először is, a legjobbakat kell kívánnunk Lance-nak. Ami Le Mans-t illeti: mindig is a Formula-1 volt a prioritásom, szóval ezt kell fenntartanom addig” – mondta a brazil. Drugovich évek óta az Aston tartalékjaként figyeli a partvonalon kívülről az F1-es történéseket, Stroll említett két évvel korábbi incidense után sem adatott meg neki a debütálás a kanadai visszatérése miatt. Le Mans-ban a #311-es Whelen Cadillac színeiben versenyezne Jack Aitken és Frederik Vesti oldalán.

f1-drugovich-aston

Formula1.5 – Hadjar előretört, Sainz már a harmadik

Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2025-ös szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből a négy nagycsapatot.

Persze ez alapvetően nem más, mint játék a számokkal, de annyiban mégis tanulságos, hogy a középmezőny és az alsóház küzdelmeiről valamelyest árnyaltabb képet nyújt, ha kisebb a nagycsapatok esetenként botladozásának köszönhető kiugró eredmények torzító ereje.

Az európai triplán Isack Hadjar szerezte a legtöbb pontot, miután mindhárom dobogós helyezésből begyűjtött egyet-egyet, és mivel az utóbbi két versenyen a listavezető Albonnak csak egy negyedik hely és egy kiesés jutott, előnye 23 pontra olvadt az üldözővel szemben. A pocsék kezdés után Carlos Sainz felzárkózott a harmadik helyre, de szorosan követi őt a Monacóban remeklő Ocon, valamint a Barcelonában pole-t és dobogót jegyző Gasly.

hadjar-happy

A csapatok között óriási a Williams előnye, köszönhetően annak is, hogy miközben Hadjar parádézik, és a nagydíjakon sorozatban öt dobogónál jár, addig a másik Racing Bulls két versenyzője összeadva is alig múlja felül az év elején botladozó és igen peches Fernando Alonsót – aki mostanra megelőzte a Barcelonát kihagyó csapattársát az összetettben, de ez is csak a nyolcadik helyre elég.

pf-bliga-9

Az F2 éllovasa könnyezve idézte fel az őt érő támadásokat

Alex Dunne nehéz időszakot él át a monacói Formula–2-es futamon történt baleset óta. A McLaren juniorja a barcelonai sprintversenyén fantasztikus teljesítménnyel a 19. helyről jött fel másodiknak, ám az örömét beárnyékolta a közösségi médiában kapott heves kritika. A Rodin pilóta őszintén beszélt az újságíróknak az átélt érzelmeiről:

„Monaco után rengeteg üzenetet kaptam. Általában nem olvasom az ilyesmit és nem foglalkozom velük, de a verseny után egy órával letöröltem az összes közösségimédia-alkalmazást a telefonomról, mert életemben nem kaptam még ennyire durva üzeneteket” – mondta az ír versenyző, aki alig tudta visszatartani a könnyeit, amikor arról kérdezték, hogyan élte meg a támadások hullámát:

„Sok üzenet tényleg nagyon-nagyon rossz volt, és őszintén szólva, elég felkavaró is. De nem, szerintem… elnézést…” – mondta könnyeit törölgetve. Ekkor a riportertársak megszakították a beszélgetést, hogy időt adjanak neki megnyugodni.

dunne-barcelona-f2

IndyCar: Kirkwood nyert, Palout falba rakták a balesetekkel tűzdelt detroiti futamon (videó!)

Kyle Kirkwood ismét bebizonyította, hogy ő az utcák királya az IndyCarban: Long Beach után idei második győzelmét aratta az Indy 500-at követő első versenyen Detroitban. Ezzel továbbra is az Andretti pilótája az egyetlen, aki futamot tudott nyerni 2025-ben Alex Palou mellett. Kirkwood mellé Santino Ferrucci és Colton Herta állhatott még fel a dobogóra, miután egy kései piros zászlós megszakítást követően mindketten megelőzték Will Powert.

A piros zászlók akkor kerültek elő, amikor Louis Foster felfüggesztése eltört és emiatt beleszáguldott hátulról Felix Rosenqvistbe, így mindketten nagy tempóval a falba csapódtak. Balesetekből ezen kívül sem volt hiány Detroit utcáin, ütközött például Scott McLaughlin és Callum Ilott is, de a legfontosabb kétségkívül az volt, amikor Palounak ment neki hátulról David Malukas, így megszakadt a Ganassi spanyoljának szinte hibátlan idei sorozata és kiesett. Persze a bajnoki tabellán így is tetemes maradt a fórja: 90 ponttal vezet a vasárnap hetedik Pato O’Ward előtt, aki csak 12 és 16 ponttal előzi Kirkwoodot és Christian Lundgaard-t.

A verseny videós összefoglalója:

A futam végeredménye:

1. Kyle Kirkwood Andretti  
2. Santino Ferrucci A. J. Foyt Enterprises 3.5931
3. Colton Herta Andretti 4.9427
4. Will Power Team Penske 5.4488
5. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing 6.2189
6. Marcus Armstrong Meyer Shank Racing 8.5237
7. Patricio O'Ward Arrow McLaren 9.1683
8. Christian Lundgaard Arrow McLaren 9.7823
9. Josef Newgarden Team Penske 18.7691
10. Alexander Rossi Ed Carpenter Racing 19.4492
11. Scott Dixon Chip Ganassi Racing 19.9431
12. Scott McLaughlin Team Penske 20.4172
13. Marcus Ericsson Andretti 20.7988
14. David Malukas A. J. Foyt Enterprises 21.5169
15. Sting Ray Robb Juncos Hollinger Racing 22.1711
16. Robert Shwartzman Prema 29.0575
17. Conor Daly Juncos Hollinger Racing 33.6641
18. Jacob Abel Dale Coyne Racing 48.9180
19. Nolan Siegel Arrow McLaren 2 kör /43.4463
20. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing 3 kör /39.3127
21. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Kiesett
22. Louis Foster Rahal Letterman Lanigan Racing Kiesett
23. Devlin Defrancesco Rahal Letterman Lanigan Racing Kiesett
24. Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing Kiesett
25. Alex Palou Chip Ganassi Racing Kiesett
26. Callum Ilott Prema Kiesett
27. Rinus VeeKay Dale Coyne Racing Kiesett

Leclerc megúszta a büntetést Barcelonában

Charles Leclerc nem kapott büntetést azt követően, hogy az F1-es Spanyol Nagydíj biztonsági autós újraindítását követően összekoccant Max Verstappennel, miközben a célegyenesben megelőzte a hollandot. A monacói a futam után elmondta, hogy szándékosan kerülte az ideális ívet, hogy szélárnyékot foghasson az előtte haladó autóról. Ennek következtében került egymás mellé a két versenyző, ahol enyhe koccanás történt.

A felügyelők az eset vizsgálata után így fogalmaztak: „Az 1-es autó (Verstappen) elveszítette a tapadást a 14-es kanyarban, ezért védekeznie kellett a 16-os autó (Leclerc) ellen. Leclerc megkezdte az előzést a célegyenesben, mindkét autó kissé egymás felé mozdult a pálya közepén, és ennek következtében kisebb ütközés történt.”

Hozzátették: „Mindkét pilóta úgy vélte, hogy az ütközés elkerülhető lett volna, és akár súlyosabb balesethez is vezethetett volna, de egyikük sem volt teljes mértékben vagy túlnyomórészt hibás. Ezért nem tettünk további lépéseket.”

verstappen-leclerc-barcelona

BMW: Szándékosan maradunk távol az F1-től

A BMW továbbra sem tervezi, hogy visszatérjen a Formula–1-be, ahol legutóbb a Sauber partenerként versenyzett 2009-ig. A német gyártó motorsport-vezetője, Frank van Meel egy a Comói-tó mellett tartott autós eseményen részletezte az álláspontjuk hátterét. „Nem hagyjuk figyelmen kívül az F1-et, egyszerűen szándékosan nem veszünk részt benn. Számunkra a hosszútávú világbajnokság (WEC) volt a megfelelő irány” – mondta Van Meel.

A német gyártó tért vissza a Le Mans-i Hypercar-kategóriába, és már két dobogót is szereztek. Van Meel szerint a WEC-ben használt autók közelebb állnak a sorozatgyártású modellekhez, így valós technikai tapasztalatokat tudnak hasznosítani: „A WEC-ben tanulhatunk és átültethetünk dolgokat a szériagyártásba. A Formula–1-ben ez szinte lehetetlen, túl nagy a távolság” – magyarázta.

Arra is rámutatott, hogy azok a gyártók, akik az F1-re fókuszálnak, előnyben részesítik a marketingszempontokat, és bár elismerte, hogy a marketing szerepe a motorsportban mindenhol jelentős, a BMW számára ennél többről van szó: „Természetesen marketingre is használjuk, de nem csak arra. Számunkra fontos, hogy legyen köze a valósághoz, azokhoz az autókhoz, amelyeket az emberek megvásárolhatnak.”

bmw20-lemans

„Bronzban reménykedtem!” – Verstappen máris megkapta a platina licenszet az FIA-tól

Néhány héttel a „titkos”, Franz Hermann álnéven teljesített nürburgringi GT3-as tesztje után Max Verstappen Barcelonában elárulta: beadta az endurance-versenyzéshez szükséges licenszkérelmét az FIA-hoz, amit már meg is kapott. „Azért adtam be, mert valamikor úgyis meg kellett volna csinálnom, szóval jobb túl lenni rajta. Nagyon egyszerű a dolog, csak egy űrlap, amit kitöltesz, fizetsz, és egy hét múlva választ kapsz” – árulta el a négyszeres F1-es világbajnok, aki nem meglepő módon egyből a legmagasabb, azaz platina besorolást kapta: „Valójában reménykedtem a bronz licenszben! Talán fellebbezek a platina ellen, hogy legalább ezüstöt kapjak, de nem számítok erre” – viccelődött a 27 éves pilóta.

A sportautózásban, az endurance-versenyzésben minden pilótának besorolással kell rendelkeznie ahhoz, hogy rajthoz állhasson: azzal, hogy Verstappen rendelkezik most már ilyen FIA-licensszel, az elméleti akadálya elhárult annak, hogy például a WEC vagy az IMSA fordulóin, így akár a Le Mans-i vagy a Daytonai 24 óráson induljon – sőt, ugyanez igaz akár az olyan nagy GT-versenyekre, mint a spái 24 órás. A Nordschleife és a nürburgringi 24 órás kicsit más eset, a Zöld Pokolban való versenyzéshez még egy külön licensz és engedély szükséges, még egy Verstappen-kaliberű pilótának is.

Helmut Marko, a Red Bull F1-es sportszakmai tanácsadója amúgy elmondta: jelenleg az F1-en van a fő fókusz Verstappennél, és persze az endurance-futamok többsége ütközik a száguldó cirkusz menetrendjével, de ha esetleg ősszel adódna a lehetőség és a hollandnak kedve lenne GT-futamokon indulni, az energiaitalosoktól megkapja erre az engedélyt.

f1-verstappen-redbull-2

Tsunoda csak a bokszból rajtol az F1-es Spanyol Nagydíjon

Az utolsó helyre kvalifikálta magát szombaton Yuki Tsunoda Barcelonában, ezek után pedig nem meglepő, hogy a Red Bull úgy döntött, hozzányúl az autójához. Az FIA közlése szerint másik specifikációjúra cserélték a hátsó szárnyat, emellett a beállításokon is módosítottak – mindez pedig a parc fermé-szabály megszegését jelenti, ami azt jelenti, hogy Tsunoda csak a bokszutcából startolhat az F1-es Spanyol Nagydíjon.

Ezzel egyébként nem egy 20., hanem egy 19. rajthelyet adott fel a Red Bull, hiszen Lance Stroll csuklófájdalmak miatt visszalépett a futamtól – a teljes rajtsorrend ide kattintva található.

f1-tsunoda-redbull_1

Formula-E: Szárazon a DS Penske, esőben Cassidy tarolt Sanghajban

Maximilian Günther és Nick Cassidy győzelmeit hozta a Formula-E sanghaji dupla fordulója a hétvégén. A szombati első futamon még száraz pályán rendezték az F1-ből is ismert pályán (bár nem a teljes nyomvonalat használta az elektromos világbajnokság), Günther vezetésével pedig a DS Penske aratott váratlan kettős diadalt, miután Jean-Eric Vergne a kaotikus utolsó körben kapaszkodott fel a második helyre. A dobogót Taylor Barnard tette teljessé a McLarennel.

Vasárnapra aztán szakadó eső érkezett meg Kínába, a csuromvizes pályán pedig Cassidy előbb a pole-t zsebelte be a piros zászlós időmérőn, majd fölényesen megnyerte a futamot is. Mellé a Porsche gyári duója, Pascal Wehrlein és Antonio Felix da Costa állhatott még fel a pódiumra. A szombati győztes Günther műszaki hiba miatt kiesett, ami pedig a világbajnoki összetettet toronymagasan vezető Oliver Rowlandet illeti: a Nissan pilótája előbb egy ötödik helyet, majd idei második nullázását könyvelhette el, de így is tetemesnek mondható 68 pontos fórral vezet Wehrlein előtt úgy, hogy már csak öt futam van hátra az idényből.

A szombati futam végeredménye:

1. Maximilian Günther DS Penske  
2. Jean-Éric Vergne DS Penske 7.016
3. Taylor Barnard McLaren 7.488
4. Dan Ticktum Cupra Kiro 7.866
5. Oliver Rowland Nissan 8.140
6. Norman Nato Nissan 8.242
7. Sam Bird McLaren 8.458
8. Nyck de Vries Mahindra 8.875
9. Sébastien Buemi Envision 9.369
10. Robin Frijns Envision 9.677
11. Stoffel Vandoorne Maserati 10.972
12. Pascal Wehrlein Porsche 11.326
13. Antonio Felix da Costa Porsche 11.873
14. David Beckmann Cupra Kiro 12.123
15. Nico Mueller Andretti 13.343
16. Jake Hughes Maserati 13.695
17. Jake Dennis Andretti 13.810
18. Lucas di Grassi Lola 16.559
19. Zane Maloney Lola 19.327
20. Mitch Evans Jaguar 43.437
21. Nick Cassidy Jaguar 50.858
  Edoardo Mortara Mahindra Kiesett

 

A vasárnapi futam végeredménye:

1. Nick Cassidy Jaguar  
2. Pascal Wehrlein Porsche 7.126
3. Antonio Felix da Costa Porsche 19.444
4. Jake Hughes Maserati 21.034
5. Jean-Éric Vergne DS Penske 27.705
6. Nico Mueller Andretti 40.675
7. Stoffel Vandoorne Maserati 42.242
8. Robin Frijns Envision 47.642
9. Lucas di Grassi Lola 52.170
10. Taylor Barnard McLaren 52.965
11. Zane Maloney Lola 58.578
12. Nyck de Vries Mahindra 1'00.357
13. Oliver Rowland Nissan 1'01.595
14. Mitch Evans Jaguar 1'03.205
15. Sam Bird McLaren 1'04.363
16. Dan Ticktum Cupra Kiro 1'05.259
17. Jake Dennis Andretti 1'07.093
18. Sébastien Buemi Envision 1'07.892
19. Edoardo Mortara Mahindra 1'09.668
20. David Beckmann Cupra Kiro 1'11.727
21. Norman Nato Nissan 1'12.814
  Maximilian Günther DS Penske Kiesett

fe-gunther-sanghaj

„Yuki nem egy palacsinta” – Verstappen

Miközben Max Verstappen a harmadik helyre kvalifikálta magát az F1-es Spanyol Nagydíjra, a csapattárs Yuki Tsunoda utolsó lett a másik Red Bullban. A japán elismerte, hogy egyszerűen nem érti, miért volt ennyire lassú, úgy érezte, nem hibázott a körén. Tsunodát a Racing Bullsszal Q3-ba jutó Isack Hadjar is megvédte, de Verstappen is kiállt mellette a holland médiának nyilatkozva:

„Nem egy palacsinta, nem igaz?” – kezdte egy elsőre furcsának ható kifejezéssel Verstappen, a holland szlengben viszont szokták ezt a szót használni arra, ha valaki reménytelen vagy teljesen inkompetens. „Amikor a Racing Bullsban szerepelt, mindig jónak tűnt Hadjarral és Lawsonnal összevetve. De ez van.”

„Nyilván hosszú ideje megy már ez. Talán ez egy jel is” – utalt arra a négyszeres F1-es világbajnok, hogy évek óta nehezen boldogulnak a Red Bull-lal a csapattársai. Amikor rákérdeztek, milyen jelre céloz, Verstappen csak ennyit felelt: „Ezt magatok is meg tudjátok válaszolni.”

A holland később hozzátette, hogy összességében egész évben hátrányban vannak eddig a McLarennel szemben, és azt is elmondta, mi a fő gond az RB21-essel, ami Tsunoda életét is megnehezítheti: „Ha nincs elég tapadásod, akkor annyi. Az egyensúly jó volt, de egyszerűen csak nincs elég tapadásunk, szóval nem sok mindent tudtunk tenni.”

f1-tsunoda-verstappen-redbull-barcelona

PSG-lázban égnek a francia F1-esek

A Formula–1 három francia versenyzője a Paris Saint-Germain sikerére számít a ma esti Bajnokok Ligája-döntőn, ahol az ellenfél az olasz Inter lesz. Esteban Ocon, Pierre Gasly és Isack Hadjar bizakodva tekintenek a párizsiak történelmi győzelmére.

„Nézni fogom – nagyon idegörlő lesz. A PSG játszik, szóval ez lehet az első BL-győzelmünk” – mondta Ocon, aki 1–0-s végeredményben bízik.

Pierre Gasly és Isack Hadjar egyaránt 3–2-es párizsi sikert tippeltek. „Biztos voltam benne, hogy megkapom ezt a kérdést. Nagyon izgatott vagyok” – mosolygott Gasly.

Hadjar hozzátette: „Nézni fogom Pierre-rel – még találnunk kell egy helyet.”

A három versenyző reméli, hogy szombat este a PSG végre elhódítja a klub történetének első BL-trófeáját.

Briatore: A versenyzők fizetését is be kellene venni a költségsapkába

Flavio Briatore szerint a Formula–1 költségei az elmúlt években „drámaian megnőttek”, ezért támogatja a költségsapka fenntartását – ám szerinte a versenyzők fizetését is bele kellene számítani a keretbe.

„A költségsapka nagyon jó ötlet volt. Szerintem maradnia kell. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a versenyzők fizetését is bele kellene számítani. Jelenleg ez nincs így, és közben rengeteget költünk.”

„A versenyek ugyanolyanok, a küzdelem ugyanolyan. A legjobb pilóta nyer – ahogy mindig. Ami megváltozott, az a költségek: a kiadások sokkal nagyobbak lettek, miközben a show nem lett jobb. A különbség az, hogy ma sokkal többet fizetünk mindenért.”

Briatore úgy látja, hogy a szabályozás következő logikus lépése a fizetések bevonása lehet, hogy fenntarthatóbbá váljon a sportág gazdasági működése.

Rosberg: A Ferrari a legrosszabb autó itt, szegény Lewis Hamilton

Vezethetetlennek nevezte a hétszeres világbajnok a Ferrarit a Spanyol Nagydíj pénteki szabadedzései során: Hamilton elismerte, a monacói tempót követően sokkal jobb kezdésben bízott Barcelonában. A tévés szakértőként dolgozó 2016-os világbajnok, Nico Rosberg még drasztikusabban fogalmazott: egyenesen a legrosszabb autónak nevezte a Ferrarit a barcelonai edzéseken látott mozgása alapján.

„Jöjjön a legrosszabb autó, ami, ahogy a pályán is mondtam már, a Ferrari. Ó, egek, szegény Lewis Hamilton. Ezzel az autóval nem lehet bírni, a legnagyobb az alulkormányzottsága, és a legnagyobbat tör ki a túlkormányzottság miatt is” – mondta egykori csapattársa kapcsán a Sky Sports adásában értékelő Rosberg a felvételeket elemezve.

„Az ötös kanyarban itt jön Lewis, nagy az alulkormányzottság, aztán jön ez a kormánymozdulat. Jön a hetes kanyar, már a bejáraton is nagyon mozog a hátulja, Lewisnak teljesen nyitnia kell a kormányon újra, hogy ne dobja el. Nagyon sajnálom őt most.”

Hamilton csapattársa, Charles Leclerc három tizeddel gyorsabb köridővel jóval erősebb napot zárt, nyilatkozata bizakodó, valamint Fred Vasseur csapatfőnök is úgy fogalmazott, a brit rádiózása extrém volt pénteken – ezek alapján nem annyira rossz a Ferrari helyzete, mint ahogyan Hamilton és Russell lefestette.

Fotó: Scuderia Ferrari

Még keresi új F1-es csapatfőnökét az Alpine, de Briatore gyors döntést ígér

Néhány héttel ezelőtt jelentette be az Alpine, hogy a tavaly nyáron kinevezett Oliver Oakes lemondott a Formula-1-es csapatfőnöki posztról. Azóta a pozíciót átmenetileg a vezérigazgatói tanácsadó, Flavio Briatore tölti be, aki ebben a minőségében ritka sajtótájékoztatós szereplései egyikén vett részt pénteken a Spanyol Nagydíj helyszínén. Természetesen nem is kerülhette a kérdést, hogy hogyan áll a helyzet az új állandó csapatvezető kinevezésével:

„Keressük” – felelte Briatore. „Egyelőre semmi sem változott. Őszintén sajnálom Ollie-t, mert nagyon jó kapcsolatom volt vele. Jó csapatfőnök volt. Mindenki tudja, hogy személyes okokból távozott és mondott le. Keresünk, nem akarunk hibázni. Kész vagyok időt szánni rá. De abban a pillanatban, hogy eldöntjük, mi legyen az új csapatmenedzser, fogalmazzunk így, el fogjuk mondani nektek.”

Arra a kérdésre, hogy milyen kvalitásokat keres az új csapatfőnökben, előbb a Red Bullt irányító Christian Horner vetette közbe, hogy „olcsó legyen”, majd miután Briatore ezt elhessegette, így felelt: „Keresünk valakit… sok ember, aki el tudja végezni ezt a fajta munkát. De olyasvalakit keresünk, aki jó, aki érti a dolgokat, és aki része akar lenni a csapatnak. Ismerek néhány embert, aki részese akar lenni ennek az új kalandnak az Alpine-nál. Gyorsan fogunk dönteni.”

f1-briatore-barcelona-alpine-1

fotó: DPPI

„Rosszabb az olaszom, mint Flavio angolja” – Horner rövidre zárta a Ferrari-pletykákat

Az elmúlt hetekben német lapok arról cikkeztek, hogy a Ferrari megkörnyékezhette Christian Hornert. John Elkann, a maranellóiak elnöke állítólag kifejezetten jó véleménnyel van a Red Bullt két évtizede irányító F1-es csapatfőnökről, s a pletykák szerint nem egyszer próbálkozott már az átcsábításával. A téma előkerült a Spanyol Nagydíj pénteki csapatvezetői sajtótájékoztatóján is, ahol Horner a Crash.net kérdésére válaszolva kategorikusan cáfolta a váltás lehetőségét:

„Nézzétek, mindig hízelgő, ha más csapatokkal hozzák szóba az embert, de 100 százalékig elkötelezett vagyok a Red Bull mellett. Mindig is így volt, és határozottan így lesz hosszú távon is. Rengeteg a spekuláció, mint mindig ebben a bizniszben arról, hogy ide vagy oda mehetnek az emberek. És szerintem a csapatban pontosan tudják, mi a helyzet. Az olaszom rosszabb, mint Flavio angolja, szóval hogy a bánatba működhetne ez?” – tette hozzá humorosan a sajtótájékoztatón az Alpine vezetőjeként szintén részt vevő Briatoréra célozva.

f1-horner-briatore-redbull

Ismerős gumikínálat az F1-es Magyar Nagydíjon, szokatlan húzás Spában

Újabb négy versenyhétvége gumikínálatát jelentette be a Pirelli, így a nyári szünetig ismertté váltak a kiosztások (azt már korábban tudni lehetett, hogy Kanadába a három leglágyabb abroncsot viszik, köztük a nemrég debütált új C6-os opcióval). A kevésbé érdekes választás az Osztrák és a Magyar Nagydíjakat érinti, hiszen mindkét – egyébként karakterében eltérő, de egyaránt nem gumigyilkos nyomvonalú – helyszínre a tavaly is látott C3–C4–C5 triót viszi az abroncsgyártó (amely idén már tehát nem a legpuhább hármas).

Érdekesebb viszont, hogy Silverstone-ra lágyított a Pirelli: idén a C2-es, a C3-as és a C4-es gumik lesznek használatban, amitől azt várja a cég, hogy eltolódhatnak a stratégiák a több kiállás felé. Ami viszont abszolút szokatlannak számít, az a Belga Nagydíj kiosztása, ott ugyanis a tavaly is látott C3-as és C4-es gumik mellett „egy lépcsőt ugorva” a C1-es keverék lesz a legkeményebb opció! Ilyet még nem húzott a Pirelli a jelenlegi szabályrendszerben: az indoklásuk szerint ez is a taktikai változatosságot növelheti, hiszen akik a C1-es abroncsra és az egy kiállásra szavaznak, azoknak kalkulálniuk kell, hogy bár tartósabb a kemény gumi, a teljesítménye jelentősen elmarad a két lágyabb választásétól. Íme, a 2025-ös F1-es szezon eddig ismertetett gumikiosztásai:

gumik

Briatore: A sebesség mit sem ér, ha a falban végzed

Az Alpine F1-es csapatánál Jack Doohan helyére ültetett Franco Colapinto Barcelonában többek között arról beszélt, hogy hálás a mentorálását (persze valószínűleg legalább részben üzleti okból) magára vállaló mentorának, Flavio Briatorének: „Óriási elismerés számomra, hogy Flavio hitt bennem, ahogy egykor Fernandóban is. Ő egy legenda, és mindenki érzi, hogy vissza akarja juttatni a csapatot a csúcsra.”

Briatore azonban egyelőre óvatos a dicséretekkel, mivel szerinte Colapinto egyelőre nem kezeli jól a Formula–1 által jelentett nyomást: „Gyors, de még nem tudja jól kezelni a nyomást. Ha gyors vagy, de a falban végzed, a sebesség mit sem ér” – fogalmazott az olasz, aki a párosáról beszélve kijelentette, hogy ha lehetősége lenne, Max Verstappent szerződtetné, mert „úgy a legegyszerűbb nyerni, ha leszerződteted Verstappent. De erre nincs esély, így abból kell dolgoznunk, amink van.”

Pierre Gasly kapcsán az olasz így nyilatkozott: „Nagyon jó pilóta, de kicsit több fókuszra lenne szüksége. Egy jó autóval képes lehet a legjobbak között lenni. Vagy megvan benned a sebesség, vagy nincs. És Pierre-ben megvan” – mondta Briatore, aki optimistán tekint a jövőbe: „2026-ban futamokat nyerhetünk, 2027-ben pedig a világbajnoki címért fogunk harcolni.  Most minden erőforrásunk a jövő évi autóra koncentrál. Ki kell használnunk az új szabályokat, többé nem lesznek kifogásaink, versenyképesek kell legyünk. Tartozunk ennyivel a Renault-nak, az Alpine-nak és Luca de Meónak.”

colapinto-imola-crash

Bortoleto üzenetét meghamisították – nem akarta Antonellit bántani

Idén már nem először kénytelen egy F1-es versenyző arról beszélni, hogy a csapatrádióban elhangzó üzenetét félreérthetően vágták meg: ezúttal Gabriel Bortoleto került a figyelem középpontjába, miután a monacói futamon elhangzott rádióüzenete alapján úgy tűnhetett, mintha szándékosan a falba akarta volna küldeni Kimi Antonellit.

A monacói első körben Bortoleto és Antonelli összeakadtak, aminek következtében a Sauber pilótája a Portier kijáratánál a gumifalba szaladt, míg Antonelli az esetet megúszva folytatta a versenyt. Az FIA versenybírói végül nem láttak okot büntetésre, a brazil pedig erre reagált – a közösségi médiában terjedő videó szerin a következőt mondta: „Oké, legközelebb a falba teszem.”

bortoleto-barcelona

A spanyol hétvégén Bortoleto tisztázta a helyzetet: „Kiragadnak részeket, megvágják, és nem úgy hangzik a dolog, ahogy valójában történt. A futam után beszéltem Kimivel is, gyerekkorunk óta ismerjük egymást, tiszteljük egymást.”

Elmondása szerint a közösségi médiában elterjedt vágás teljesen félrevezető: „Azt kérdeztem a mérnökömtől, hogy kapott-e büntetést? A válasz az volt, hogy nem, semmi büntetés nem járt érte. Erre azt mondtam, hogy oké, tehát ha én csinálom ugyanezt, és a falba teszem, azért sem járna büntetés? Ebből vágtak egy olyan verziót, mintha bele akarnám vágni a falba. De mi nem azért vagyunk itt, hogy bárkit is bántsunk.”

bortoleto-monaco

Bearman: Átalakítás helyett fogadjuk el, hogy Monaco ilyen

Miközben folyamatosan érkeznek az ötletek az F1-es Monacói Nagydíj átalakítására, Oliver Bearman szerint egyszerűen el kell fogadni, hogy a hercegségben mindig is ilyen futamokra lehet számítani. A legendás helyszínnel kapcsolatban az elmúlt napokban számos radikális javaslat látott napvilágot: szóba került a pálya kibővítése a kikötő felé, Alexander Wurz is bemutatott néhány lehetséges módosítást, Toto Wolff maximum köridőt vezetne be, hogy megakadályozza a szándékos feltartásokat, míg James Vowles ralikrossz-stílusú joker köröket javasolt.

Bearman ezzel szemben sokkal egyszerűbb megközelítést képvisel: „Ha megnézzük a statisztikákat, Monaco sosem volt arról híres, hogy sok előzés történt volna. Ez sosem volt különösebben izgalmas versenypálya” – mondta a fiatal brit, aki szerint a szombat a hétvége igazi fénypontja: „Az embereknek el kell fogadniuk, hogy Monaco izgalma a szombati időmérőn van. Ez mindig is egy unalmas futam lesz ekkora pályán.”

A Haas versenyzője azt is hozzátette, hogy persze a mai autók mérete sem segít a helyzeten: „A kisebb autók jobbak lennének, de ez sem oldana meg mindent, mert 20-30 évvel ezelőtt is hasonló volt a helyzet, kevés előzéssel. De a szórakoztató rész az időmérő Monacóban, és itt még fontosabb jól kvalifikálni, hiszen ezzel elkerülheted, hogy beszorulj egy vonatba.”

bearman-monaco

Barcelonában teszteli az F1-es fűgyulladások elleni megoldását az FIA

Azok után, hogy tavaly a Kínai, idén pedig a Japán Nagydíjak edzésein okozott problémát a pálya széli fű kigyulladása, az FIA úgy döntött, acél kopóblokkokkal igyekszik elejét venni a jelenségnek. A vizsgálatok során a Nemzetközi Automobil Szövetség arra jutott, hogy a tüzeket az F1-es autók alján lévő titán kopólemezekről érkező fehér szikrák okozták, és úgy gondolják, hogy annak anyagának megváltoztatásával orvosolható lenne a probléma, mivel az acél nem ér el olyan magas hőmérsékletet és gyorsabban is hűl.

A Formula-1-es csapatok eleinte nem rajongtak az ötletért, mivel az acél blokk gyorsabban is kopik, mint a titánból készült, ezért elméletben magasabbra kellene állítaniuk az autók hasát, amely teljesítményvesztést jelent – nem beszélve arról, hogy becslések szerint nagyjából 750 grammos súlytöbbletet is jelent az acél kopólemez.

Ennek ellenére az FIA a hétvégi Spanyol Nagydíjon kísérletezni fog a megoldással: a The Race és a RacingNews365.com úgy tudja, minden csapat egyik autóját az acél kopóblokkal szerelik fel a pénteki szabadedzések során, hogy adatot gyűjthessenek. Amennyiben az eredmények pozitívak lesznek, a terv az lehet, hogy az FIA az acél kopóblokkok kötelező használatát írhatja elő olyan helyszíneken, ahol fű övezi a pályát – például a Red Bull Ringen, Silverstone-ban vagy Interlagosban –, míg az aszfaltozott bukótérrel rendelkező vagy éppenséggel utcai pályákon maradnának a titánból készült verziónál.

f1-szikrak