Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"09029b87-d393-4cfc-8b7d-e4ce88b62469","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Átverések áldozatai lehetnek azok, akik rákattintanak egyes, a Google által ajánlott oldalakra.","shortLead":"Átverések áldozatai lehetnek azok, akik rákattintanak egyes, a Google által ajánlott oldalakra.","id":"20240327_google-kereso-mesterseges-intelligencia-search-generative-experience-problema-spam-ajanlas-kartekony-oldalak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09029b87-d393-4cfc-8b7d-e4ce88b62469.jpg","index":0,"item":"79cde759-672d-4f6d-96c4-c41f2ef8ac9e","keywords":null,"link":"/tudomany/20240327_google-kereso-mesterseges-intelligencia-search-generative-experience-problema-spam-ajanlas-kartekony-oldalak","timestamp":"2024. március. 27. 17:03","title":"Kínos fiaskó van a Google keresőben: kártékony weboldalakat dob föl","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef3c5c4e-1c3c-4fac-afa4-375e779b9256","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi több tucat videót és fényképet meg is osztott egy alkalmazáson keresztül.","shortLead":"A férfi több tucat videót és fényképet meg is osztott egy alkalmazáson keresztül.","id":"20240328_ugyeszseg-vademeles-gyermekpornograf-felvetelek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef3c5c4e-1c3c-4fac-afa4-375e779b9256.jpg","index":0,"item":"7e2a29a6-b6bd-4548-b20f-633a41c8b116","keywords":null,"link":"/itthon/20240328_ugyeszseg-vademeles-gyermekpornograf-felvetelek","timestamp":"2024. március. 28. 09:53","title":"Több mint 11 ezer gyermekpornográf felvételt találtak egy tatabányai férfi mobiltelefonján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"189ff6f3-cce1-49fe-9abb-fd64c3834f81","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az Orbán Viktor TikTokján való szereplése után újabb erős kontenttel jelentkezett a közösségi médiában a rapper. ","shortLead":"Az Orbán Viktor TikTokján való szereplése után újabb erős kontenttel jelentkezett a közösségi médiában a rapper. ","id":"20240328_curtis-szoboszlai-dominik-instagram-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/189ff6f3-cce1-49fe-9abb-fd64c3834f81.jpg","index":0,"item":"25de1248-7343-411b-b052-fbd0f7e45715","keywords":null,"link":"/elet/20240328_curtis-szoboszlai-dominik-instagram-foto","timestamp":"2024. március. 28. 09:30","title":"Szoboszlai Dominikkal fotózkodott Curtis","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6850edcd-e696-4f74-93e4-4c6e458bb16f","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A tisztán elektromos Xpeng G9 divatterepjáró és P7 szedán szépen lassan egyre több európai országban elérhetővé válik.","shortLead":"A tisztán elektromos Xpeng G9 divatterepjáró és P7 szedán szépen lassan egyre több európai országban elérhetővé válik.","id":"20240328_vw-kotodesu-ujabb-kinai-gyarto-tamadja-le-europat-xpeng-g9-p7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6850edcd-e696-4f74-93e4-4c6e458bb16f.jpg","index":0,"item":"84de045f-606e-405b-825a-ae106dc66ada","keywords":null,"link":"/cegauto/20240328_vw-kotodesu-ujabb-kinai-gyarto-tamadja-le-europat-xpeng-g9-p7","timestamp":"2024. március. 28. 08:41","title":"VW kötődésű újabb kínai gyártó támadja le Európát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0c0980d-1fa3-46c8-a33d-50221248a744","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Mitől lesz valaki popdíva? Mit jelent az, hogy Taylor's version? Kik azok a Swiftie-k és kicsoda Travis Kelce? Közéleti podcastunkban összefoglaltunk mindent, amit a Taylor Swift-jelenségről és a női popikonokról tudni érdemes, ha kicsit kikerülne a Magyar-Varga körből. ","shortLead":"Mitől lesz valaki popdíva? Mit jelent az, hogy Taylor's version? Kik azok a Swiftie-k és kicsoda Travis Kelce? Közéleti...","id":"20240327_fulke-podcast-taylor-swift-pop-zene-swiftie-taylors-version-travis-kelce","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0c0980d-1fa3-46c8-a33d-50221248a744.jpg","index":0,"item":"187f2d2d-2bf8-4576-b083-039e73d04e0c","keywords":null,"link":"/kultura/20240327_fulke-podcast-taylor-swift-pop-zene-swiftie-taylors-version-travis-kelce","timestamp":"2024. március. 27. 17:30","title":"Fülke: A csapból is Taylor Swift folyik - elmagyarázzuk, miért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"439730d9-c0b6-4a17-9689-9e380d8db3c1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Új posztjában tüntetni hívta az embereket április 6-ára. ","shortLead":"Új posztjában tüntetni hívta az embereket április 6-ára. ","id":"20240328_jelentkezett-magyar-peter-nem-hatralunk-barmilyen-aljas-eszkozhoz-nyul-is-a-rettego-hatalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/439730d9-c0b6-4a17-9689-9e380d8db3c1.jpg","index":0,"item":"c3f0b752-74a9-440f-a46e-c910d7dafe2f","keywords":null,"link":"/itthon/20240328_jelentkezett-magyar-peter-nem-hatralunk-barmilyen-aljas-eszkozhoz-nyul-is-a-rettego-hatalom","timestamp":"2024. március. 28. 09:29","title":"Jelentkezett Magyar Péter, de Varga Judit esti interjújára még mindig nem reagált","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d371810-9cf7-49cb-9dba-4c322ff7b9c3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A NoÁr mozgalom alapítója megszólalt Magyar Péter hangfelvételének ügyében, mondván, „most nem beszélhetünk félre”.","shortLead":"A NoÁr mozgalom alapítója megszólalt Magyar Péter hangfelvételének ügyében, mondván, „most nem beszélhetünk félre”.","id":"20240327_molnar-aron-varga-juditrol-a-buncselekmenyeknek-kovetkezmenyei-vannak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d371810-9cf7-49cb-9dba-4c322ff7b9c3.jpg","index":0,"item":"867a09b5-df89-486f-8b7e-17a4ec1ae94a","keywords":null,"link":"/elet/20240327_molnar-aron-varga-juditrol-a-buncselekmenyeknek-kovetkezmenyei-vannak","timestamp":"2024. március. 27. 15:49","title":"Molnár Áron Varga Juditról: „A bűncselekményeknek következményei vannak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f3aa3a0-eb62-4add-80ee-48954009b96b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy ittas férfi 2021-ben a Pillangó utcánál esett be a metró mellé, amit nem vett észre sem a sofőr, sem a diszpécser, ezért elindították a szerelvényt. A férfi meghalt.","shortLead":"Egy ittas férfi 2021-ben a Pillangó utcánál esett be a metró mellé, amit nem vett észre sem a sofőr, sem a diszpécser...","id":"20240327_felfuggesztett-bortont-kaptak-a-2021-januari-pillango-utcai-metro-gazolas-vadlottjai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f3aa3a0-eb62-4add-80ee-48954009b96b.jpg","index":0,"item":"44cae761-a221-40cf-8d5f-26728643287d","keywords":null,"link":"/itthon/20240327_felfuggesztett-bortont-kaptak-a-2021-januari-pillango-utcai-metro-gazolas-vadlottjai","timestamp":"2024. március. 27. 15:49","title":"Felfüggesztett börtönt kapott egy metróvezető és egy diszpécser, mert nem vették észre, hogy egy férfi beszorult a szerelvény és a peron közé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétszázmilliárd forintos fejlesztési csomagot álmodott meg Budapest vezetése a 3-as metró vonalának felszínére: új villamost, a felüljárók elbontását, bicikliutakat ígértek. A projekttel egy gond van: EU-s pénzből valósítanák meg, ráadásul abból a forrásból, amit az Unió jogállamisági problémák miatt nem hajlandó egyelőre átutalni Magyarországnak.
„Várostörténetileg jelentős pillanatban vagyunk, hogy a metró felújítását követően a metróvonal felett a várost is felújítsuk” – jelentette ki Karácsony Gergely pénteki sajtótájékoztatóján. A városvezetés – Pikó András, Niedermüller Péter és Soproni Tamás ellenzéki polgármesterekkel és Reiner Roland ferencvárosi alpolgármesterrel – nagyjából egy évvel az önkormányzati választások előtt előállt egy olyan programmal, ami szinte kampányindítónak is felfogható.
Karácsonyék terve a következő: „belvárosi autópályák" helyett „újjáéledő sugárutakat” szeretnének létrehozni – mindezt pedig egy nagyívű programban összekötötték a 3-as metró megállóinak májusban lezáruló felújításával is. Ebből következik, hogy a most bejelentett tervben olyan észak-déli irányú fejlesztések szerepelnek, amelyek területileg egybeesnek a főváros leghosszabb metróvonalának nyomvonalával. Nem nehéz kitalálni: pesti fejlesztésekről van szó, ebből a körből a budai oldal kimarad.
Veres Viktor
A főváros vezetése szerint azért van erre szükség, mert a városba Pestet átszelő három legnagyobb útszakasz – a Váci út, a Bajcsy-Zsilinszky út és az Üllői út – olyan forgalmat önt a belvárosra, amit az nem tud kezelni, így jószerivel megbénul a nyomása alatt. Számszerűsítve: Budapestre az agglomerációból naponta 300 ezer autós ingázik – igaz, ebben benne van a budai oldal, vagyis az M1-es és M7-es autópályák, valamint a Zsámbéki-medence forgalma is. A belső kerületek állapotát a városvezetés néhány szóban össze is foglalta: „torlódások, kihalt üzletek, rossz levegő, zaj és kosz, nyáron elviselhetetlen hőség”. Ezen szeretnének változtatni.
Lefordítva a köznyelvre: Karácsonyék a fejlesztésekkel jelentősen csökkenteni akarják az Üllői, a Váci és a Bajcsy-Zsilinszky utak forgalmát. A főváros nem először fog neki a forgalomcsillapításnak: korábban az elővárosi P+R parkolók építése volt slágertéma – épült ilyen például Kőbányán is – Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke azonban pénteken azt mondta: ők azt a megoldást preferálnák, hogy az elővárosi vonatok megállóinál legyenek ilyen parkolók. Ez viszont már nem fővárosi, hanem kormányzati hatáskör, Lázár János építési és közlekedési miniszter pedig lehúzta a beruházási listájáról a parkolók építését – vagyis előreláthatólag ezek nem fognak a közeljövőben megvalósulni.
Hogyan lehet parkolók nélkül mégis forgalmat csillapítani? Úgy, hogy „a tranzitforgalmat alapvetően a belvárost elkerülő, elsődlegesen a Hungária gyűrű és az autópálya bevezető szakaszok által alkotott tranzithálózaton kell elvezetni” – áll a főváros által ismertetett anyagban. Ezen a szakaszon szerintük olyan megoldásokra van szükség, ami egyenletessé teszi a forgalmat – ez pedig elérhető korszerű forgalomirányítással. Mit jelent a korszerű forgalomirányítás? Például adaptív lámpaprogramot, amivel az autók utazósebessége egyenletessé tehető – így egyúttal rögtön az is szabályozható, hogy egyszerre hány autó zúduljon a belvárosra.
Túry Gergely
A belvárost elkerülő tranzitforgalom kialakítása viszont nem fogja teljesen megoldani a belső kerületek forgalmi problémáit, ehhez még Karácsonyék szerint is kell pár dolog. Ilyen, hogy a tömegközlekedést úgy kell újraszabni, hogy az hatékonyabban hordja be az elővárosokból és peremkerületekből az embereket. Erre van is ígéret: a 72-es troli vonalát például egészen Kőbányáig ki akarják vezetni, ezzel pedig kiváltanák a dízellel járó 9-es buszt, így jelentősen javulna a 9-es jelenlegi vonalán a levegő minősége.
Az elővárosokból, peremkerületekből sokan járnak be biciklivel, Karácsony pedig ígéretet tett a jelenlegi bicikliutak összekötésére – ez a gyakorlatban 2,6 kilométer új biciklisávot jelent a Váci úton, és 3,2 kilométert az Üllői úton. Az ígéreteknek pedig itt még nincs vége: „az azonnali fejlesztéseket követően 2030-ig uniós források felhasználásával jól kiépített, nagy kapacitású bringasztrádákká fejlesztjük a legforgalmasabb, városrészeket összekötő biciklisávokat” – áll a program leírásában.
Az autóforgalom háttérbe szorítása is folytatódik: Niedermüller Péter, Erzsébetváros, és Pikó András, Józsefváros polgármestere is ígéretet tett a forgalomcsillapítás folytatására – vagyis az autók számát a főváros a kerületekkel együttműködve fogja megpróbálni jelentősen csökkenteni a belvárosi részeken, azonban adnak is valamit cserébe: egy olyan tömegközlekedési rendszert, ami egyre hatékonyabban képes egyre több utas befogadására és mozgatására. Ezért van szükség arra is, hogy a 3-as metró mellett legyen észak-déli irányban felszíni közlekedés is Budapesten. Tehát a főváros beígérte azt is.
Balogh Samu pénteken arról beszélt, hogy a városvezetés villamost szeretne építeni a Deák tér és a Lehel tér között a Bajcsy-Zsilinszky úton – ezzel pedig gyakorlatilag összekötnék a 14-es villamos vonalát a 49-es és a 47-es villamosok vonalaival. „Ezzel a pesti fonódó villamos legfontosabb fejlesztése jönne létre: átszállásmentes kapcsolat kötné össze Újpestet és a káposztásmegyeri lakótelepet a belvárossal, illetve Dél-Budát Észak-Pesttel” – írták az erről kiadott anyagban.
Villamos a Bajcsyn
budapest.hu
Mindehhez két dolog is kell: egyrészt új villamosok - a főváros pedig arról beszél, hogy 2026-ig 124 modern, alacsonypadlós, légkondis CAF fog közlekedni Budapesten. Másrészt viszont hozzá kell nyúlni a Nyugati téri felüljáróhoz, ami nem lesz könnyű feladat.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa még 2019-ben – vagyis még a Tarlós István-féle városvezetés ideje alatt – döntött a felüljáró elbontásából, ebből viszont azóta sem lett semmi. A kormány a Nyugati tér felújítására több tervet is készített – a Fürjes Balázs vezette Budapest Fejlesztési Központnak a Nyugati és a Déli pályaudvart összekötő vonalat is tervezett – viszont a felújítási terveket Lázár János miniszteri kinevezése után kukázta. Ráadásul úgy, hogy a projektre szánt uniós forrást már le is hívta a kormány, így azt vissza is kellett utalni. A főváros most azzal érvel, hogy a felüljáró lebontását meg lehet oldani a pályaudvar átalakítása nélkül is.
Ha már nem lehetett kormányzati negyed a Nyugati pályaudvar környékéből, a legújabb tervek szerint park még lehet. Vasúti alagút a Duna alatt, Metró-HÉV összekötés az Örsön, száz éve lezárásra szánt Déli pályaudvar és a szuperkórház. Összeszedtük azokat a terveket, amiből hosszú évek óta nem lett semmi, de még reménykedünk a megvalósításukban.
A Nyugati téri felüljáró mellett a városvezetésnek már csak az állapota miatt is muszáj hozzányúlnia a Népligeti felüljáróhoz is. A 45 éves felüljáró állapotfelmérése március elején kezdődött és őszre már látni fogják, hol és mennyire kell hozzányúlni. Friss anyagában a városvezetés azt írja: „előzetes vizsgálatok alapján ha a felüljárót leromlott állapota miatt el kell bontani, egy szintbeli csomópont valódi alternatívája lehet a felüljáró költséges, teljes körű újjáépítésének”.
Az olvasóban mostanra megfogalmazódhatott a kérdés: ha a főváros folyamatosan arról beszél, hogy semmire nincs pénze, akkor miből szeretné a felsorolt ígéreteit finanszírozni? Kétszáz milliárd forint uniós forrásból. Viszont ez sem egyszerű folyamat, mivel Budapest önállóan nem tud EU-s pénzekért pályázni. A városvezetés a közlekedésfejlesztési és a településfejlesztési operatív programok révén elérhető pénzeket szeretné városfejlesztésre költeni – ezt viszont csak akkor tudja megtenni, ha a kormány megállapodik a jelenleg még befagyasztott forrásokról az Európai Unióval. Egészen addig Karácsonyék álma csupán ígéret marad bő egy évvel az önkormányzati választások előtt.
Mikorra lehet a felsorolt tervekből bármi? A főváros a 3-as metró két, még felújítás alatt lévő megállójának átadását májusra ígéri, idén pedig elkészülhetnek a metró vonalán új zebrák, sőt, az ígért biciklisávok is. Ezek azonban nem a legköltségesebb részei a sugárút-koncepciónak. Ha Budapest kap rá pénzt, akkor a dízel buszokat városszerte 2024 után cserélhetik trolikra és ugyancsak 2024 utánra ígérik a Városháza park átadását is. A felüljárók rendezésének, valamint a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítésének viszont csak 2026 után állnának neki.
A kormány eladja a rákosrendezői területet az arab befektetőnek. Lehetőség szerint nem kell majd közbeszerzési eljárásokat lefolytatni, és a projekt megkapja a különféle szabályok alól mentesítő nemzetgazdasági szempontból kiemelt minősítést. A fejlesztéseket a beruházó 5 százalékos áfával értékesítheti majd.
Kormánypárti és ellenzéki magyar képviselők gyakran együtt szavaznak az EP-ben – derül ki a testület magyar tagjai ötéves munkájának elemzéséből. Ahogy az is, hogy a Fidesz egyik legkevésbé aktív képviselője lesz a párt listavezetője.