A Dr. Martens (vagy Doc Martens) bakancsai az elmúlt hét és fél évtizedben folyamatosan változtak, alkalmazkodva a divat alakulásához – írja a The Richest összefoglalója. A márka évtizedek óta ikonikus divatcikknek számít, és az egész nyugati popkultúrára fontos hatása volt.
A Martens lábbelik feltalálása nagyon messze állt a divattól. Amikor ugyanis a 25 éves német orvos, Dr. Klaus Märtens frissen hazatért a második világháborús katonai szolgálatból, épp a törött lábát ápolta egy síbaleset után.
Úgy gondolta, a hagyományos munkáscipőknél és katonai bakancsoknál praktikusabb viseletre lenne szüksége.
Ekkor alkotta meg a légpárnás talpú csizmát, az első Martens bakancsot.
A férfi el is indította a bakancsok értékesítését, felhasználva a megmaradt katonai készleteket. Az első üzletet 1947-ben nyitotta egy barátjával, Dr. Herbert Funckkal közösen.
Az üzlet jól ment, azonban az igazi fellendülés akkor következett be, amikor egy harmadik generációs cipőgyártó (Bill Griggs) felfigyelt a termékre az Egyesült Királyságban.
A bakancsokat ekkor jellegzetes sárga öltéssel, valamint kétszínű, barázdált talpszegéllyel látták el,
és akkor még Airwair néven forgalmazták. Az első brit gyártású bakancsok (a klasszikus 1460 nevű széria) 1960-ban kerültek piacra.
A lábbelik ekkor még nem voltak ismertek széles körben, és átfogó kulturális hatásukról sem lehet még beszélni ezen időszak kapcsán. A praktikus bakancsot elsősorban postások és gyári munkások hordták.
Az áttörést az jelentette, amikor The Who zenekar egyik tagja, Pete Townshend a színpadon kezdte viselni a bakancsot.
Townshend híres volt arról, hogy szembement a korabeli uralkodó divattal, a Martens bakanccsal pedig a színpadon is hangsúlyozni kívánta a munkásosztálybeli származását.
Nézzen képeket a Dr. Martens történetéből!
A rajongók azonnal beleszerettek a viseletbe, a Martens bakancsok pedig hirtelen hatalmas népszerűségre tettek szert. A gyári munkások mellett már városi punkok, különböző zenészek és lázadó fiatalok kezdték széles körben hordani a lábbeliket.
Az 1970-es évekre aztán Nagy-Britanniában a Martens az egyik legnépszerűbb utcai viseletté nőtte ki magát.
Az 1970-es évek azonban nehézségeket is jelentett a márka életében. A Fabrik Brands beszámolója alapján igen negatívan érintette a márka hírnevét az ország skinhead mozgalmának rajongása a bakancsok iránt. A bakancs (mint olyan) ugyanis egyre több szubkultúrában az erőszak, a félelem és a gyűlölet szimbólumává vált – ironikus módon közben a rendőrök is hasonló bakancsokat viseltek az Egyesült Királyságban.
A popkultúra újabb hullámai azonban megfordították a trendet, és egyre inkább pozitív jelentést kezdtek tulajdonítani a bakancsoknak.
Ez pedig nagyon fontos volt a Martens számára, mert a márka népszerűségének központjában mindig is a zene állt.
Ahogy az 1980-as években olyan együttesek léptek színre, mint a Pearl Jam vagy a Nirvana, már a nagy divattervezők (mint Marc Jacobs) is elkezdték használni a bakancsokat a kollekcióikban.
Volt olyan időszak, amikor ha valaki az egyéniségének függetlenségét szerette volna kifejezni – ironikus módon – szinte kötelezően rendelkeznie kellett egy Martens bakanccsal. Ráadásul a márka továbbra is megfizethető maradt a fogyasztók széles rétegei számára. Vagyis hatékonyan tudott egyesülni a hétköznapi lázadó habitus és a magas divat.
A 2000-es évek elején aztán úgy tűnt, a Martens kezd veszíteni a népszerűségéből, és háttérbe szorul a fiatalok körében. Ebben az időszakban üzletileg is igen nehéz helyzetben volt a vállalat. 2003-ban a csőd közelében állt. Dolgozókat kellett elbocsátania az Egyesült Királyságban, a gyártását pedig áttette Kínába.
Az újabb fordulat a 2010-es években jött, amikor olyan világsztárok kezdtek Martens bakancsokban mutatkozni a nyilvánosság előtt, mint Gigi Hadid vagy Dakota Johnson.
A márka azóta is megújult népszerűségnek örvend, és a Martens a legszélesebb körű kínálattal van jelen a piacon – még vegán bakancsokat is piacra dobtak. Jelenleg úgy tűnik, az ikonikus lábbeli még hosszú ideig része lesz a fiatalok (és az idősebbek) mindennapjainak.
A népszerűség növekedése pedig az üzleti sikert is magával hozta. A vállalat 2013-ban még csupán 160 millió font bevételt ért el, amit 2020-ra 672 millió fontig emelt (2021-ben a bevétel már a 773 millió fontot is elérte).
2021 januárjában pedig a Martens a koronavírus-járvány időszakának egyik legnagyobb céges meglepetésével állt elő.
Közölte, hogy tőzsdére lép. Mindazonáltal a részvénynek eddig nem volt könnyű dolga a tőzsdén, az árfolyam az elmúlt 12 hónapban közel 50 százalékkal csökkent.