McLaren-dráma Kanadában: ütköztek a Forma-1 pontversenyének éllovasai

Már az első kanyar izgalmas csatát ígért az első helyért a Forma–1 vasárnapi Kanadai Nagydíján. George Russell úgy szerezte meg az első, Max Verstappen a második rajthelyet, hogy az előző futamon – Verstappen minden jel szerint szándékos manővere miatt – ütköztek.

Ehhez képest mindketten simán jöttek el, mögöttük viszont az ügyesen helyezkedő Kimi Antonelli pár kanyaron belül elvette a világbajnoki pontversenyt vezető Oscar Piastritól a harmadik helyet. Verstappen néhány körig igyekezett tartani a tempót, de nem sokáig bírta. A 12. kör végére már Antonelli is beérte és megelőzte, amikor Verstappen kiszaladt a boxba. A Mercedes gyorsan válaszolt, Russellt úgy hozta be kerékcserére, hogy még visszaért a holland pilóta elé, akit Antonellivel ismét szendvicsbe fogtak.

Hátrébb – az Alpine eddigi formájához képest már az időmérőn is remekelő – Franco Colapinto indult meg, a tusakodásban Alex Albon Williamse a füvön pattogva egyenesített ki egy sikánt. Nevető harmadikként Nico Hülkenberg ment el mellettük. Albont tovább kísértette a balszerencse, miután az időmérőn az autója ledobta a borítását. A futamon a motorjával volt valamilyen probléma, frusztrált rádióüzenetekkel kísérve előzték mindenhonnan, Liam Lawsonhoz hasonlóan nem fejezte a versenyt.

A mezőny első fele nagyrészt közepes keverékű gumin indult, kivéve a 7.-8. helyen keményeket választó Lando Norrist és Charles Leclercet. A McLaren és a Ferrari pilótája a 18. körre az első két helyre került. Leclercet a 26. körre érte be és előzte meg Russell, a 28.-ban pedig – a tiltakozása ellenére, szerinte feleslegesen korán – kihívták. (A verseny után elárulta, hogy kettő helyett egy kerékcserét szeretett volna.) Még így is a három hellyel előrébbről induló csapattársa elé, a 6. helyre ért vissza. „Sehol sem vagyunk” – panaszkodott nem sokkal később rádión Hamilton, akinek megsérült az autója. (A futam után közölte, hogy egy mormotát ütött el.)

Az élbolyból a közepes gumin indulók közül Verstappen kezdte a második körös kerékcseréket a 38. körben, de a Red Bullnál majdnem eltaktikázták magukat, Antonelli egy gyors kör után ment a boxba, visszatérve pedig rövid időre a négyszeres világbajnok előtt találta magát. Russell még pár körre kint maradt, de amikor beért egy nagyobb bolyt, ő is betért friss gumikért. A bal hátsója hiába ment fel nehézkesen, így is kényelmesen Verstappen elé ért vissza a pályára.

Norris és Leclerc közül utóbbit a másodikra kapott kemény szettjével az 53. körig hagyták kint, a 6. helyre visszaérve leszakadt az élmezőnytől. Előtte a Russell-Verstappen-Antonelli-Piastri-Norris ötösből mindenki egy-két másodpercen belül követte az előtte állót. Közülük Russell tudott leginkább meglépni, és a két McLaren került a legközelebb egymáshoz.

A világbajnoki pontverseny első két helyén álló pilóta között a 70 körös verseny 66.-67. körében robbant a helyzet: Norris a hajtűkanyarban dugta be az orrát Piastri mellé, aki egy gyorsulási-kifékezési verseny után a célegyenes előtti sikánból ismét egyértelműen előrébb jött ki. Norris a nagyobb lendületével az első bal kanyarhoz közeledve a belső ív oldalára próbált visszajönni, de nem volt helye a védekező Piastri és a pálya széle között: hátulról nekiment a csapattársának, lehúzta a falat, törött első szárnnyal és bal első felfüggesztéssel kiesett.

Az egész az én hibám, butaság volt tőlem – mondta a rádióba, mielőtt kiszállt volna. A futam után személyesen is bocsánatot kért Piastritól. Az esetet a versenybírók is vizsgálták: egy gyakorlati következmények nélküli öt másodperces büntetés mellett hivatalosan csak és egyedül Norris hibáztatták a balesetért.

A célegyenes vége felé félig a pályán maradt McLaren miatt beküldték a biztonsági autót, ami csak az utolsó körben ment vissza a boxutcába, így a sorrend már nem változott – bár Verstappen egy pillanatra Russell elé került, előbbi szerint a futamot vezető brit kiszámíthatatlanul fékezett. A Red Bull a versenybíróknál tiltakozott, amit megalapozatlannak minősítettek és elutasítottak.

Russell idén először nyert, Antonelli pedig a harmadik helyével először végzett rendes futamon a dobogón. A Mercedes így az összetett csapatversenyben a második helyre ugrott.

A Red Bull a második helyet szerző Verstappennel és Cunoda Júki pont nélküli hétvégéjével ismét féloldalasan teljesített.

Piastri egy biztonsági kerékcsere után beevickélt a 4. helyre, így a pilóták versenyében már majdnem egy futamgyőzelemnyire, 22 ponttal vezet Norris előtt. Az 5.-6. helyre jókora lemaradással a két Ferrari jött be.

A többi pontszerző helyet sorrendben Fernando Alonso, Nico Hülkenberg, Esteban Ocon és Carlos Sainz szerezte meg, így az Aston Martin, a Sauber, a Haas és a Williams sem maradt üres kézzel. A 9. és 10. helyezettet vizsgálták a versenybírók, mert a gyanú szerint Ocon és Sainz is veszélyesen vezetett a boxutca végénél, de mindketten megtarthatták a pontjaikat.

Cikkünket frissítettük az FIA döntései alapján, amiket a verseny után adott ki.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!