Így használd a fedélzeti kamerát, ha meghúzzák a kocsidat
Fedélzeti kamera nélkül autózni felér egy szerencsejátékkal. Miért nincs már minden autóban kötelező jelleggel? A felvételt fel lehet egyáltalán használni bizonyítékként?
Józan ésszel felfoghatatlan, hogy egy baleset okozója miért hagyja ott a helyszínt az adatai hátrahagyása nélkül. Stressz, adrenalin, sunnyogás? Bármelyik közrejátszhat, azonban a valóság gyakran sokkal prózaibb.

Korábban már kiveséztük, hogy mi vár az A00 besorolású károkozókra egy baleset után. Könnyen megeshet, hogy a 100 ezer forintos éves díj millió fölé ugrik egy szempillantás alatt, ami - emberileg egyáltalán nem elfogadhatóan - könnyen arra ösztönözheti a sofőröket, hogy lelépjenek a tett helyszínéről.
De akkor hogyan védekezhetünk ellene?
Kollégánk is saját kárán tanulta meg nemrég, hogy ilyen esetben egyetlen védelem elérhető csak: a parkolást is felügyelő dashcam, vagyis a fedélzeti kamera.
Összetöröd, aztán lelépsz? - haver, így sosem leszünk "nyugat"
Még mindig vannak, akik szerint oké kárt okozni, aztán lelépni, mintha mi sem történt volna.
Lehet persze próbálkozni tanúkkal, köztéri kamerák felvételeivel, de azok mind olyanok, mint a kutya vacsorája: vagy lesz, vagy nem, de leginkább nem. A rendőrséghez is hiába szaladunk, hiszen rendszám, elkövető és bizonyíték hiányában maximum az eljárást tudják megszüntetni. Sőt, hiába találunk a közelben parkolva egy ugyanolyan színű, lökhárítóján sérült autót, ami meghúzhatta a miénket, bizonyítani már nem tudjuk. A nyomozás még azelőtt lezárul, hogy elkezdődött volna, pech.

Mit tesz hozzá a jog?
A jog egyik ismert hiányossága, hogy csupán elméleti, jövőbeli és virtuális védelmet ad. Csak azt mondja meg, hogy mi lenne ideális és mi járhat az attól való eltérés esetére. Az emberi jellem hiányosságai ellen azonban nem véd és őrt sem állít a parkoló autó mellé.
Az ismeretlen károkozó meg szimplán lelép a tett helyszínéről, akár a Bonus-Malus besorolás féltése, akár más okok (drog, pia, eltiltás, jogsi hiány) miatt. A valóságot az autósok sem hagyhatják figyelmen kívül, így a KGFB-Casco kombó mellé kell egy valódi, bizonyítékot is szolgáltató védelem.
Ez pedig nem más, mint a fedélzeti kamera. Lehetőleg előre-hátra, parkolási funkcióval kiegészítve.

Nyilván, ez is pénzbe kerül, de a közlekedés veszélyes - és költséges - üzem és az autósok csak abból válogathatnak, hogy elő- vagy utófinanszírozással oldják majd meg az ilyen eseteket.
- Előfinanszírozásnál beruházhatnak egy profi kamera szettbe és többé nem kell aggódniuk a parkolóban hátrahagyott járművük testi épsége miatt.
- Utófinanszírozásnál meg rohangálhatnak a hatóságokhoz feljelentést tenni ismeretlen tettes ellen és fedezhetik a kárukat saját zsebből.
Utóbbi nem olcsó, egy elem fényezése ma már lassan többe kerül, mint egy parkolás közben is működő fedélzeti kamera.

NA DE MIT SZÓL AZ ILYEN FELVÉTELEKHEZ / BIZONYÍTÉKOKHOZ a GDPR és az igazságszolgáltatás?
Adatvédelmi szabályozás
A GDPR szabályok szerint fedélzeti kamerával közterületet és az ott tartózkodó személyeket megfigyelni és rögzíteni csak abban az esetben szabad, ha a jármű megfelelően fel van matricázva figyelmeztető üzenetekkel és minden egyes személy hozzájárulását adja a felvétel készítéséhez, akár ráutaló magatartással.
Enélkül a kamerafelvételek jogsértőnek minősülnek és hatósági bizonyítás során sem használhatóak fel.
Ez azonban teljesen életszerűtlen és abszurd lenne, különös tekintettel a fedélzeti kamerák alkalmazásának lényegére. Éppen emiatt nem is kerülnek alkalmazásra a valóságban ezek a szabályok és magánszemélyek sem kapnak miatta büntetést.
Szerencsére a jogalkalmazás is ismeri a problémát. A Kúria korábban egyértelművé tette, hogy az ilyen felvételek felhasználhatók akár polgári, akár büntetőügyben is. Így ezeket a felvételeket a rendőrségnek át lehet adni, azt bizonyítékként fogják kezelni.
Jó tudni viszont, hogy a fedélzeti kamerás felvétel felhasználása személyiségi jogokat is sérthet, valamint visszatámadásra is lehetőséget adhat, mivel a fedélzeti kamerák felvételei adatvédelmi szabályokat szeghetnek, illetve személyiségi jogokat sérthetnek. Ezek miatt pedig bírságot, illetve sérelemdíjat kell fizetni bizonyos esetekben.
Az, hogy a sérelemdíjat, vagy bármilyen követelést megítélik-e a másik félnek, az eset körülményeitől függ.
Ha az egyetlen cél a bizonyítás volt a felvétellel, és nem visszaélés más jogaival, vagy nem hamis bizonyítékot gyártottunk, illetve nem ferdítettük el a tényeket, akkor kevés esélye lesz a reklamálónak a személyiségi jogai érvényesítésére.
A Kúria a tiltott módon készített kamerafelvételek ügyében úgy döntött, hogy nem sérülnek sem személyiségi-, sem adatvédelmi jogok, ha a felvételeket csak és kizárólag a tényállás hatóság előtti bizonyítására használják a készítői. Ezt azzal magyarázta, hogy a hatósági eljárásokban az igazság érvényesülésének biztosítása közérdek, és az ilyen felvételekkel végzett bizonyítás ezt a célt szolgálja.

Más esetekben a bíróságok azt is rögzítették, hogy amennyiben a valóság más módon nem bizonyítható, úgy az illegálisan készített kamera- és hangfelvételek is felhasználhatóak bizonyítékként.
Elméleti szinten előfordulhat, hogy valakit azért büntetnek meg, mert bizonyítékként használ fel egy fedélzeti kamerával rögzített felvételt, de a gyakorlatban legfeljebb egy figyelmeztetést kap a magyar adatvédelmi hatóságtól (NAIH), amelyben felhívják a figyelmét, hogy a közterület megfigyelése csak meghatározott körben engedélyezett. Tudomásom szerint bírságot magánszeméllyel szemben nem szabnak ki.
Tehát a fentiek alapján a fedélzeti kamerás kép- és hangfelvételeket fel lehet használni bizonyítás céljából,
de csak ésszel, a célnak megfelelően, és csak a legszükségesebb mértékben.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frontálisan ütközött két autó az M6-oson, ketten meghaltak
Az eset körülményeit egyelőre vizsgálja a rendőrség.
- Hírek
A lehajtó és a külső sáv között inkább az árkot választotta egy kamionos az M3-ason
Nem tudni mi történhetett, de biztosan nem szándékosan hajtott be két út közé.
- Közélet
Megbírságolták, aztán mégse, sőt pénzt kapott vissza - váratlan fordulat olvasónk ügyében
Megbírságolták, aztán mégse, most meg pénzt is kapott vissza. Olvasónk vagy rettentő szerencsés, vagy ismer valakit az uralkodói házból.
- Hírek
Házilag tákolt hatótávnövelős Model Y-nal indult neki az Everestnek egy kínai túrázó
Az autó árához képest fillérekért vásárolt egy aggregátort, amivel egész hatékonyan tud tölteni.
- Hírek
Itt a felháborítóan menő Fiat Grande Panda 4x4, amit azonnal akarunk
Lemezfelnik, terepgumik, tetőcsomagtartó és király kiegészítők is akadnak. Egyelőre még csak koncepcióról van szó.
- Hírek
Már árulják „Tesla-gyilkosnak” szánt BYD-t a kínai piacon
Lényegében féláron kapható.
- Hírek
Budapesten tartják a türk csúcstalálkozót, rengeteg lezárásra kell számítani
Htéfőtől szerdáig taranak a lezárások.
- Tesztek
És a legjobb mellékszereplő díját kapja...Teszt: Honda HR-V e:HEV Advance Style Plus - 2025.
Frissítették a Honda crossoverét, a HR-V-t, ami inkább optimalizálásnak nevezhető.
- Hírek
A Subaru is újragondolja az elektromos stratégiáját, de nem a szokványos okból
A Subaru eddig is inkább a mezőny végén kullogott elektromos modellek terén, de nem is tervez ezen változtatni.
- Hírek
Ötszáz Fülöp-szigeteki vendégmunkás is érkezhet a CATL debreceni gyárába
Hazai munkaerőt is keresnek aktívan, de az nem elég.
- Hírek
200 km/h-val csapódtak falnak egy AMG GT-vel
Az autó tulajdonosa szerint az autót felkészítették versenypályás használatra.
- Hírek
Szomorú áron számítja be a Tesla a használt Cybertruckokat
Van, aki rövid idő alatt 13 millió forintnak megfelelő dollárt bukhat, ha beszámíttatja a Cybertruckját.
- Események
Kereket cserélnél egy Red Bull F1-esen? Gyere a Parkoló Parádéra június 21-én!
A következő PP-n a ralizásé és a terepmotorozásé lesz a főszerep, de lesznek izgalmas programok is. Többek között kerékcsere F1-esen, időre.
- Hírek
Hatalmas győri autós találkozón csapott le a rendőrség és a közlekedési hatóság
számos bírságot kiosztottak, illetve több autót is soron kívüli műszaki vizsgára rendeltek be.
- Hírek
F1 kibeszélő: Leclerc borúlátó, a Haas válaszokat követel, feléledt a Red Bull?
Lássuk az Emilia-Romagnai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Nepperűző
Drága fenntartani az Opelt, napi 20 kilométerre keresnék villanyautót
Napelem nincs, de az irodában tudnék tölteni.
- Hírek
A Toyota felajánlotta segítségét a Nissannak
Elvileg a Honda-Nissan együttműködés felbontása után a Toyota felkereste a bajban levő gyártót.
- Hírek
Úgy ment neki a biciklis a parkoló DeLoreannek, mintha ott se lett volna
Az autó nagyjából megúszta, de a bicikli kettétört.
- Hírek
Lejárató kampányok elleni kampányt indított több kínai márka
Kínában sorozatos lejáratókampányok nehezítik a gyártók életét.
- Hírek
Lekötelez minket ezekkel a képekkel a Toyota
Szerdán leplezik le az új Toyota RAV4-et.
- Szerelem
Nomád Transporter rajongók, méregdrága relikviák és V8-as versenybusz75. Jahre Volkswagen Bulli-Treffen
A külső szemlélőknek látványos kiállítás, a résztvevőknek kemping élmény és óriási buli.
- Tesztek
Akik sakkban tartják az aranyhalatPorsche Driving Experience 2025.
Annyi lehetetlennek tűnő kívánságot teljesít a Porsche, hogy zsarolást sejtek a háttérben, de amíg ilyen autókat gyártanak, a cinkosuk maradok.
