- Magazin
- Közélet
- közlekedés
- költség
- kiadás
- lakosság
- pulzus
- pulzus kutatás
- pulzus kutató
- totalcar-kutatás
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
Tízből négyen havonta kevesebb mint 10 ezer forintból letudják a közlekedést. Miközben 8 százaléka a lakosságnak havonta minimum 50 ezer forintot elközlekedik. Íme a Totalcar megrendelésére készült Pulzus-kutatás érdekes számokkal. Különösen a fiataloknál.
Az infláció idén is sújtja a vásárlóerőt, az év első hónapjaiban 5 százalék körüli éves áremelkedést mért a Központi Statisztikai Hivatal. Konkrétan a januári 5,5 százalékos tempót februárban 5,6 százalékos emelkedés követte, majd márciusban jött a 4,7 százalékos többlet. Ehhez képest a közlekedési szolgáltatások ára visszafogottabban, sorrendben 3,6, 2,4, illetve 1,1 százalékkal emelkedett.
Hogy ez pénzben konkrétan mit jelent, arra a Pulzus Kutató új, a Totalcar kérésére készült reprezentatív közvélemény-kutatás ad választ. A teljes lakosságon belül 42 százalék, azaz lényegében tízből négyen kevesebb mint 10 ezer forintot költenek a havi közlekedésükre, azaz buszozásra, vonatozásra, autózásra. (Az Eurostat adatai szerint a magyar családok átlagosan az összkiadásaiknak 10-12 százalékát költik közlekedésre – a szerk.)
A 42 százalékos arány csökkenést jelent a múlt év közepén készül azonos kérdéssel készült kutatáshoz képest, akkor ugyanis 49 százaléknál tartottak. Azonban torzítja az eredményeket, hogy a mostani felmérésben a "Nem tudom / Nem válaszolok" válasz is szerepelt, ráadásul meglehetősen nagy, a teljes lakosság körében 15 százalékos aránnyal. A lakosság ötöde a mostani felmérés szerint a 10-25 ezres sávba sorolható, a hatoduk 25-50 ezer forintot említett. (Korábban 29 és 15 százalékos eredmény született.) Továbbá 8 százalék 50 ezer forint feletti közlekedési költségvetésről beszélt, szemben az előző felméréssel, amikor 7 százalékos volt a részesedésük.

Markáns eltérés látszik a nők és a férfiak között. Hiszen a nők közel 40 százaléka, a férfiaknak viszont majdnem a fele mondott 10 ezer forint alatti havi kiadást. A 10-25 és 25-50 ezres sávban lényegében fej fej melletti eredmény született. Ugyanakkor 50 ezer felett már jelentős a férfiak túlsúlya.
A korábbi felméréshez képest az is látszik, hogy csökkent a legalacsonyabb sávba tartozó nők és férfiak aránya, akkor ugyanis 54 és 43 százalékuk került oda, most viszont csak 47, illetve 39 százalékukra volt igaz.
A fővárosban és a vármegyeszékhelyeken masszív fölényben vannak az relatíve olcsón közlekedők aránya, mindkét településtípus esetén bő 50 százalékos az arányuk. A községekben élők körében pedig a többiekhez képest kiugró az 50 ezer forintnál nagyobb összeget elközlekedők aránya, ami a tömegközlekedési járatok ritkaságával, esetleg hiányával magyarázható. Ezzel összefüggésben pedig az autózási kiadások magasabb tételt jelentenek náluk, például az üzemanyagok miatt.
Budapesten jelentősen 31 százalékra nőtt a 10-25 ezren költők aránya, a tavalyi kutatásban szereplő 21 százalékról. A községekben élőknél az 50 ezer feletti kiadás 14 százalékukra volt igaz, míg korábban csak 10 százalékukra.

Ugyancsak izgalmasra sikeredett a korosztályos részeredmény is. A legfiatalabbak harmada maradt 10 ezer forint alatt és ugyanennyien vannak, akik 10-25 ezer forintért közlekednek havonta. Egyúttal ők vannak többségben a többi korosztályhoz képest a legmagasabb kiadási kategóriában. A középkorúak és a 60 év felettiek majdnem fele szintén 10 ezer forintból megússza ezeket a kiadásokat. Kimagasló, 33 százalékos ugyanakkor az idősebbeknél azoknak az aránya, akik nem tudják mennyi megy el erre vagy éppenséggel nem szerettek volna válaszolni.

A fiataloknál, tehát a 19-39 éves korosztályban nagyon alacsony, 3 százalékos lett most a válasz nélküliek aránya, így pontosabban összevethetőek az adatok. A végeredmény szerint jelentősen csökkent a 10 ezer alatti költségvetésből közlekedők aránya, mégpedig 43-ról 32 százalékra. A többi kategóriában pedig emelkedést történt. Hiszen a alulról számolva a második kategóriába (havi 10-25 ezres költés) korábban a 30 százalékuk tartozott, a harmadikba pedig akkor 20 százalékuk. Közben 7-ről 12-re emelkedett a 50 ezres elközlekedők aránya, ami majdnem duplázódást jelent.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megnyílik a föld, olyat megy a világ leggyorsabb Audi R8-a
Ez a kétturbós, V10-es szörny a leggyorsabb R8 a világon, és sokkal (SOKKAL!) durvább, mint gondolnád.
- Hírek
Extra hosszú safety car és működő Ferrari stratégia szórakoztatta a nézőket Imolában
Verstappen pedig egészen simán nyert.
- Közélet
Európa így, Kína úgy, az autóárak meg amúgy
Mi a baj az európai hozzáállással és a 2035-ös szigorral? Miért tart Kína ott, ahol? Az Automotive Summiton kiderült.
- Hírek
Nem gyakran van ilyen: Íme egy limitált Lamborghini, ami csúnyán veszít az értékéből
Reálértéken majdnem 400 millió forintot.
- Hírek
Albérlőt talált a Nissan: trükkösen jöhet Európába a Dongfeng
A Nissan már két évtizede együttműködik a kínai Dongfenggel, de a partnerség most szintet léphet.
- Olajdoktor
Mehet 0W-16 a Swiftbe? – Abszolút fel se merüljön!
Fiatal Suzuki Swiftbe vennék olajat, de nem tudok dönteni. A 0W-16 és a 0W-20 is eszembe jutott.
- Hírek
Így fest egy 750 lovas kompresszoros V8 a Ranger Raptorban
Erősebb, mint a nagytestvér, a gyári F-150 Raptor R.
- Tesztek
Utálnom kéne, de nem hagyjaTeszt: BMW 220d Gran Coupé – 2025.
Furcsa a szájíz? Naná! Olyan a 2-es Gran Coupé, mint egy igazi BMW? Nem! Szar is? Dehogy!
- Hírek
A legolcsóbb Vitara, az öregedő villanyautó vagy a szürke családi Nissan kéne 3,5 millióért? - Murvaélet #7
Igazán különböző autókat választottunk 3,5 millióért: kisebb-nagyobb dízel SUV-kat és még egy elektromos autót is.
- Hírek
Mexikói katonai vitorlás ütközött New York leghíresebb hídjának
A balesetben a hajó mindhárom árbóca letört.
- Hírek
A Subaru is újragondolja az elektromos stratégiáját, de nem a szokványos okból
A Subaru eddig is inkább a mezőny végén kullogott elektromos modellek terén, de nem is tervez ezen változtatni.
- Tesztek
És a legjobb mellékszereplő díját kapja...Teszt: Honda HR-V e:HEV Advance Style Plus - 2025.
Frissítették a Honda crossoverét, a HR-V-t, ami inkább optimalizálásnak nevezhető.
- Hírek
Városon belül triplázott: mi járt ezért a produkcióért?
A zalaegerszegi Falumúzeum utcában nem oké a 143 km/h-s tempó.
- Hírek
Olyan vontatást mutatott be két amerikai, hogy letartóztatás lett a vége
A párosnak odáig sikerült eljutnia, hogy az egyiküknek a Fordban, a másikuknak a Saabban kellene ülnie, de ezután teljesen szétestek a dolgot.
- Hírek
Hajóval pipálta le a verhetetlen BYD-t a versenytársa
Nehezen feldolgozható számok ezek.
- Szerelem
Maradtak a kétüteműnélNégyütemű Wartburg prototípusok
A négyütemű Wartburg prototípusok sztorija.
- Hírek
Szervizbe vitte a Cybertruckot, lenullázott kilométerórával kapta vissza
Fogalma sincs honnan tudná előszedni az óraállást.
- Hírek
A Nissan CEO-ja szerint 10 évvel ezelőtt siklottak félre a dolgok, de eddig senki sem tett semmit
2015-ben a a management azt hitte, az évi nyolcmillió darabos eladási számot is elérhető. Nem volt az.
- Technika
290-nel repesztettünk egy RS6 GT-vel a ZalaZone-on
A 4450 méter hosszú, 47 fokban döntött oválpályával Zalaegerszeg mellett elkészült Európa legmodernebb tesztközpontja.
- Hírek
Lefordították a számok nyelvére, mennyire tette tönkre Elon Musk a Teslát
Romokban hever a Tesla megítélése, megjöttek a számok.
- Közélet
Erőltetik az autók zöldítését, de mi van a hajókkal?
Tévhitek, közhelyek a hajók és járművek károsanyag-kibocsátásáról.
- Események
Automotive Summit: Mi jön a fal után? #2László Richárd, Toyota Central Europe
Sorozatunkban a konferencia egy-egy előadóját kérdezzük röviden a hazai autóipar kihívásairól.
- Hírek
Dízeltiltás: tovább szigorítanak az olaszok
Októbertől már az Euro-5-ös autókkal sem lehet bemenni napközben többek között Milánóba.
- Hírek
Durva baleset az F1-ben: Yuki Tsunoda óriásit bukott
Az Emilia-Romagnai Nagydíj szombati időmérőjén törte rommá a Red Bullt a japán pilóta. Később Colapinto is összecsukta az Alpine-t.
- Gumidoktor
Olyan téligumi kéne, ami terepezésre is alkalmas. Létezik?
A téligumi és a terepgumi két különböző felhasználási terület. Van átfedés?
