Egyre kevesebb a dízelmotor még az olyan kisbuszok piacán is, mint a Tourneo Customé, de a Ford még tartja magát, és így kerek az oválisok csapatszállítója.

Egyik legkorábbi tesztautós tapasztalatom főszereplője épp a Tourneo Custom volt, valamikor 2014-ben. Emlékszem, addig egyáltalán nem vezettem kisbuszt, de még kisebb dobozos áruszállítót sem, az első utam mégis pont a pesti belváros kellős közepébe vezetett. Szeretek megoldani új autós feladatokat, ez meg olyan kihívás volt, amitől kicsit szorított a gallérom, de élveztem.

Be is vésődött a kisbuszos életérzés, mert az a modell már simán hozta egy Fiesta zajkomfortját, összeszerelési és anyagminőségét is. Tavaly, 2024-ben érkezett az utód, hozzám viszont most jutott el belőle a dízelmotoros kivitel - Elvishez meg az elektromos -, és még mindig ugyanazt érzem: igazi személyautó. Ez lehetne a tökéletes nagycsaládos autó egy olyan ideális világban, ahol jut rá bruttó 25 millió forint. Addig viszont a transzferbuszok sofőrjei örülhetnek, ha ilyet kell terelgetniük.

Kisbusz szép is lehet
Ennek a világnak megvannak a maga keretei, hiszen nincs ideálisabb helykihasználási forma a függőleges falakkal határolt hasábnál. Egy dobozból viszont nehéz érdekeset kihozni, ezért a haszonjármű-tervezés vélhetően nem egy álommeló. A Customnek valahogy mégis mindig ment ez a masszív kiállás, érdekes vonások, és bármilyen maszlag nélkül esküszöm, hogy a műfajában sportos is. Láttál már középen csíkos, körbe lökhárító toldatos Sport kivitelt? Rendesen kívánom, és az újból is van. Aztán ott a szélesített sárvédős, nagylökhárítós, rali felnis MS-RT, ami meg aztán teljesen indokolatlanul vágykeltő.
5050 milliméteres hosszal az alap L1-es kivitel sem kis darab, de 40 centivel toldott változat is elérhető. Szélessége tükrök nélkül bő két méter, magassága 1595-2017 milliméter között változik a karosszéria hosszától függően. A rövidebbik 10,9, a hosszabbik 12,1 méteres körben megfordul, vagyis nagyjából pont egy hagyományos kompakt ötajtós modellével megegyező helyen. Ha így sem megy a parkolás, segít a 360 fokos kamerarendszer, ami gombnyomásra előremenetben is bekapcsolható.

Sokat segítenek a dupla tükrök is, ilyen a kategória többségén nincs. A Stellantis modelleken (Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer, Opel Zafira-e, Toyota Proace) és a Volkswagen Multivanen is hagyományosan csak egy-egy tükörlap van, itt viszont nagy haszonjárművekhez hasonlóan kapunk egy-egy plusz lefelé fordított nagylátószögűre torzított tükörlapot is. Vagyis: ezekben tökéletesen látni még a hátsó kerekeket is.

Lakásnak is elmenne a tér
Hátulról indulva a felfelé nyíló csomagtér mögött 797 literes raktér tárul fel, ha a hátsó ülések teljesen hátra vannak tolva, és ez csak a rövid verzió, a nyújtottban 923 liter a legkisebb raktér. Igényes szövetkárpit borítja az egész padlót, és minden ülés síneken tologatható tetszőleges állásokba. Szembe is lehet fordítani a második sort a harmadikkal, ami üzleti utaknál és családi kirándulásoknál is hasznos, már ha van a csapatban olyan, aki bírja a hátrafelé utazást. USB-C csatlakozó jut majdnem minden főre, ami elég nagy szó, Isofix viszont nincs minden ülésen.

Ekkora egybefüggő üvegfelületet szerintem még nem láttam autóban, mint most a Tourneo tetején, sanszos, hogy ez valami rekord a kategóriában. Persze nem nyitható és rolója sincs 440 ezer forintért, de még a tűző napon sem tűnt igazán égetőnek alatta ücsörögni. Digitális panelen vezérelhető a hátsó különálló légkondícionáló, amit elöl a kijelzőről is lehet kezelni. Sport és Titanium X csomaggal már alap a két tolóajtó is, amikre alig 70 ezer forintért kérhető buktatható kisablak, legalább ennyi legyen azoknak, akik a beáramló levegőt szeretik érezni.


Nyolcszemélyes kivitelben elöl középen nincs semmi, ez egy kicsit pazarlónak tűnik. Gyerekként biztos élvezném, ha a szülők között itt mászkálhatnék, de most inkább hiányzik onnan valami tároló, vagy plusz ülés, bármi. Annyira széles az utastér elöl, hogy a két ülés két-két lehajtható karfát kapott, mert az ablakig már nem ér el kényelmesen a könyököm. Több értelemben is rettentő praktikus a kialakítás, kezdve a műszerfal két zárható kesztyűtartójával, a rolós fedéllel zárható pohártartókkal, vagy a nagy polccal a pult tetején.

Háromszintes az ajtókárpitok polcrendszere, az alsóba kétliteres palack és a napi bevásárlás is bőven elfér, feljebb pedig az apróságok. Pohártartók, gyári telefontartó konzolnak szánt előkészítés, általánosan normális anyagokkal találkozom. Személyautósan rendben van itt minden, persze nincs úgy túlcifrázva. Két kijelző figyel felém, a 13 colos multimédia vezeték nélkül viszi a CarPlayt, de magyarul még mindig nem tud, a műszeregység éles, szép a képe, egyszerű a megjelenítés, ennél több nem is kell, így is nagyobb, mint amire szükség lenne.
Személyautós
Szögletes kormánya nemcsak a fotókon, hanem élőben is szokatlan. Nem újdonság, volt már ilyen a Capriban is korábban, és továbbra sem érzem, hogy ez lenne a jó irány csak azért, hogy valami mást kapjunk. Ezzel komoly kontraszt az ösztönösen használható bajuszkapcsolóvá alakult automata váltó karja a kormány mögött. Mókás részlet rajta a manuális kapcsolás, fel- és lefelé váltáshoz tekergenti kell a végét, mintha lámpát kapcsolnál. Ezért cserébe az irányjelzőre költözött az ablaktörlő is, amit alaposan szokni kell, ha nem Mercedesen szocializálódtál.

Olyan csöndesen fut alattam, mintha nem is egy ötször kétszer kétméteres hasábbal tolnám magam előtt a levegőt. Ez a kétliteres turbódízel klasszikus fazon, ketyeg és húz mint egy mozdony, a 170 lóerő és majdnem 400 Nm nyomaték terhelve is annyira bőven elég, hogy messze nem kell gondolkoznom előzéskor sem. Induláskor még sok is, van, hogy csak kapar, és teljesen mindegy, milyen a burkolat, jól állna neki az összkerékhajtás.

Kicsit mintha nyersen kapcsolna a nyolcfokozatú bolygóműves automata váltó, és a kormányzással sem vagyok teljesen megelégedve, de még magamat is folyamatosan emlékeztetnem kell rá, hogy ez egy haszongépjármű, nem pedig személyautó. Ezzel az új platformmal majdnem 100 kilogrammot faragtak a súlyán az előző változathoz képest, ezért is mozoghat ilyen könnyedén a Toureo Custom, ahogy most teszi.

Futóműve hátul ferde csatolt lengőkaros, ami ebben a kategóriában jóval igényesebb a korábbi merev tengelynél, ezzel is inkább a személyautókhoz közelít. Tekercsrugós és egyelőre nem is kaphat légrugót hátra úgy, mint az előző. Mivel a rugózás ezzel a futóművel alapvetően is komfortosabb, szükségét nem is érzem a légrugózásnak. Biztosan és kényelmesen fut, kisebb felnikkel a magyar úthálózat aknamezejének köszönhető dübbenések is kiküszöbölhetőek.

Húszmillió felett
Bruttó árakat nézve egy ilyen Tourneo Custom családi autónak igazi luxus. Húszmillió forint alatt indul, a tesztautó konfigurációja pedig már a 25-öt közelíti a legerősebb dízelmotorral, amihez csak automata váltó jár, üvegtetővel és apróságokkal. Érdekes, hogy az extralistán csak hatezer párszáz forintot kérnek a nagyobb, 70 literes tankért, amivel a 8 liter körüli fogyasztással hozható 8-900 kilométeres hatótáv is egy tankkal. Jár a műbőr kárpitozás fekete vagy világos szürke színben. Mindennel együtt továbbra is legalább annyira személyautós érzetű és minőségű termék, mint korábban. A friss vezetéstámogató rendszerekkel pedig még elég modern is a piacon.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: Leclerc borúlátó, a Haas válaszokat követel, feléledt a Red Bull?
Lássuk az Emilia-Romagnai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Szerelem
Nomád Transporter rajongók, méregdrága relikviák és V8-as versenybusz75. Jahre Volkswagen Bulli-Treffen
A külső szemlélőknek látványos kiállítás, a résztvevőknek kemping élmény és óriási buli.
- Tesztek
Akik sakkban tartják az aranyhalatPorsche Driving Experience 2025.
Annyi lehetetlennek tűnő kívánságot teljesít a Porsche, hogy zsarolást sejtek a háttérben, de amíg ilyen autókat gyártanak, a cinkosuk maradok.
- Hírek
Lejárató kampányok elleni kampányt indított több kínai márka
Kínában sorozatos lejáratókampányok nehezítik a gyártók életét.
- Nepperűző
Drága fenntartani az Opelt, napi 20 kilométerre keresnék villanyautót
Napelem nincs, de az irodában tudnék tölteni.
- Hírek
Úgy ment neki a biciklis a parkoló DeLoreannek, mintha ott se lett volna
Az autó nagyjából megúszta, de a bicikli kettétört.
- Hírek
Lekötelez minket ezekkel a képekkel a Toyota
Szerdán leplezik le az új Toyota RAV4-et.
- Hírek
Albérlőt talált a Nissan: trükkösen jöhet Európába a Dongfeng
A Nissan már két évtizede együttműködik a kínai Dongfenggel, de a partnerség most szintet léphet.
- Hírek
Budapesten tartják a türk csúcstalálkozót, rengeteg lezárásra kell számítani
Htéfőtől szerdáig taranak a lezárások.
- Hírek
A Subaru is újragondolja az elektromos stratégiáját, de nem a szokványos okból
A Subaru eddig is inkább a mezőny végén kullogott elektromos modellek terén, de nem is tervez ezen változtatni.
- Hírek
A Toyota felajánlotta segítségét a Nissannak
Elvileg a Honda-Nissan együttműködés felbontása után a Toyota felkereste a bajban levő gyártót.
- Tesztek
És a legjobb mellékszereplő díját kapja...Teszt: Honda HR-V e:HEV Advance Style Plus - 2025.
Frissítették a Honda crossoverét, a HR-V-t, ami inkább optimalizálásnak nevezhető.
- Hírek
Mexikói katonai vitorlás ütközött New York leghíresebb hídjának
A balesetben a hajó mindhárom árbóca letört.
- Hírek
Hajóval pipálta le a verhetetlen BYD-t a versenytársa
Nehezen feldolgozható számok ezek.
- Hírek
Már árulják „Tesla-gyilkosnak” szánt BYD-t a kínai piacon
Lényegében féláron kapható.
- Hírek
Ötszáz Fülöp-szigeteki vendégmunkás is érkezhet a CATL debreceni gyárába
Hazai munkaerőt is keresnek aktívan, de az nem elég.
- Hírek
Szervizbe vitte a Cybertruckot, lenullázott kilométerórával kapta vissza
Fogalma sincs honnan tudná előszedni az óraállást.
- Olajdoktor
Mehet 0W-16 a Swiftbe? – Abszolút fel se merüljön!
Fiatal Suzuki Swiftbe vennék olajat, de nem tudok dönteni. A 0W-16 és a 0W-20 is eszembe jutott.
- Hírek
Így fest egy 750 lovas kompresszoros V8 a Ranger Raptorban
Erősebb, mint a nagytestvér, a gyári F-150 Raptor R.
- Hírek
Nem gyakran van ilyen: Íme egy limitált Lamborghini, ami csúnyán veszít az értékéből
Reálértéken majdnem 400 millió forintot.
- Hírek
A legolcsóbb Vitara, az öregedő villanyautó vagy a szürke családi Nissan kéne 3,5 millióért? - Murvaélet #7
Igazán különböző autókat választottunk 3,5 millióért: kisebb-nagyobb dízel SUV-kat és még egy elektromos autót is.
- Hírek
Extra hosszú safety car és működő Ferrari stratégia szórakoztatta a nézőket Imolában
Verstappen pedig egészen simán nyert.
- Tesztek
Utálnom kéne, de nem hagyjaTeszt: BMW 220d Gran Coupé – 2025.
Furcsa a szájíz? Naná! Olyan a 2-es Gran Coupé, mint egy igazi BMW? Nem! Szar is? Dehogy!
- Hírek
Megnyílik a föld, olyat megy a világ leggyorsabb Audi R8-a
Ez a kétturbós, V10-es szörny a leggyorsabb R8 a világon, és sokkal (SOKKAL!) durvább, mint gondolnád.
